Interview: Theo Stoffelen

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Naam: Theo Stoffelen
Leeftijd: 35

Aantal jaar in dienst: 4,5 jaar

Hey Theo! Altijd nieuwsgierig: Stroomt het chauffeurs bloed door jouw aderen of ben je dit beroep pas later ingerold?
Ik ben wel iets later in het beroep gekomen. Door opleidingen en verhuizingen is het er heel lang niet van gekomen om de benodigde papieren te halen. Maar, het zit er vanaf kleins af aan wel al in. Mijn vader is namelijk internationaal chauffeur. Mijn vader rijdt ook vandaag de dag op 62 jarige leeftijd nog steeds op de truck!

Waarom sprak het beroep je aan toen je op jonge leeftijd je vader bewonderde in zijn werk?
Ik vond het sowieso erg leuk om met mijn vader samen te zijn. Toendertijd reed mijn vader ook internationaal. Ik heb toen veel van Spanje, Italië, Zweden enzovoorts kunnen zien. De variatie in omgeving spreekt me erg aan. Voor mij was dat vroeger al genieten en nu nog steeds.

En je zei het al. Je hebt toch eerst wat anders gedaan. Wat heb je gedaan voordat je chauffeur werd?
Ik ben vanaf de basisschool naar de groenvoorziening gegaan. Daar heb ik de opleiding land en tuinbouw gedaan. Die keuze maakte ik omdat ik bij mijn opa en oma, die in Frankrijk wonen, altijd veel in de tuin werkte. Ik had daar affiniteit mee. Toch heb ik toen besloten die studie niet af te maken.

Vervolgens werkte ik in de supermarkt. De leerplichtambtenaren hebben mij destijds verplicht om een opleiding te gaan doen. Toen ben ik detailhandel gaan studeren. Die heb ik wel afgemaakt. Toch vond ik de detailhandel niks en ben ik richting de horeca gegaan. Daarvoor heb ik ook mijn papieren volledig behaald. Met de horeca was ik op een gegeven moment klaar.

Ik ben er een tijd tussenuit gegaan. Bij terugkomst heb ik mijn taxi papieren gehaald. En na een jaar tijd had ik ook mijn vrachtwagen papieren op zak. Vanaf mijn 24e rijd ik nu op de vrachtwagen!

Zo, jij hebt van alles gezien!
Ja, ik ben breed georiënteerd (haha!)

Waar heb jij tot dusver als chauffeur gewerkt? En wat is je ervaring bij Van der Werff Logistics als je die vergelijkt met je andere uitdagingen? 
Sinds ik bij Van der Werff werk, voelt het werken voor mij een stuk rustiger.

Vroeger ben ik gestart met werken bij TNT Express (pakketdienst.) Daar reed ik deels in een vrachtwagen en deels in een bestelbus. Ik deed daar 80 tot 100 adressen op een dag in de bestelbus of 25 tot 30 adressen met de vrachtwagen.

Hoeveel adressen rijdt je nu gemiddeld?
Nu, bij Van der Werff, heb ik tussen de 5 en 12 adressen.

En wat heeft jouw voorkeur?
Het adressen werk hoeft van mij niet meer zo nodig. Je maakt dan elke keer een bepaald rondje. Ik rijd nu kris kross het hele land door en maak veel kilometers, daar haal ik mijn plezier uit!

Wat zijn voor jou de uitdagingen van je beroep?
Krappe bochten, krap achteruit steken, moeilijke hoeken achteruit rijden.

Wat maakt jouw werk als chauffeur zo leuk/interessant voor jou?
Ik vind het heerlijk om lekker op mezelf te zijn. Ik heb mijn vrouw en kinderen thuis. Maar ik vind het ook lekker om een beetje mijn eigen ding te kunnen doen, lekker zelfstandig!

Vind je je beroep ook wel eens eenzaam?
Nee, daar heb ik helemaal geen last van. Tegenwoordig met alle communicatiemiddelen hoeft dat al helemaal niet meer. Soms met lange stukken bel ik (handsfree) wel eens een uurtje met mijn vrouw of met mijn vader. Ook spreek ik mijn collega’s wel eens.

Heb je onderweg wel eens eerste hulp moeten verlenen?
Ja, in privé tijd. Ik was in Frankrijk op vakantie naar mijn opa en oma. We reden toen een stukje en kwamen als eerste ter plaatse bij een auto die op zijn kop lag in de berm. Ik heb toen het verkeer erom heen geleid en gezorgd dat de hulpdiensten erbij konden komen. De mensen waren gelukkig zelf al uit de auto gekomen en in de berm gaan zitten. De ambulance kwam ook snel ter plaatse.

Specifieke eerste hulp is bij mijn schoonvader geweest toen hij twee jaar terug op eerste kerstdag bij ons thuis een hartinfarct kreeg. Ik heb hem toen rustig moeten houden en de hulpdiensten moeten bellen. Iedereen was in paniek en ik moest zelf rustig blijven. Ik had het goed op tijd in de gaten dat het niet goed met hem ging, dat was volgens de hulpdiensten een geluk. 

Is jouw schoonvader nu nog gezond en wel?
Ja, gelukkig is hij gezond.

Gelukkig!
Theo, je rijdt al aardig lang. Wat is de mooiste rit die je hebt mogen doen?
Poeh, lastig. De omgeving van de Ardennen en het zuiden van Nederland vind ik erg mooi. De heuvellandschappen zorgen ervoor dat ik tot leven kom, dankzij de prachtige uitzichten die ik dan zie!

Je zei eerder in het interview dat je er ook even tussenuit bent gegaan. Uit nieuwsgierigheid, wat heb je toen gedaan?
Ik ben samen met mijn vriendin destijds een half jaar naar Frankrijk toe gegaan, naar het vakantiehuis van mijn moeder.

Kijkaan. Je moeder heeft een vakantiehuis in Frankrijk en je grootouders wonen er. Dat is niet verkeerd, mooie adresjes!
Dat is zeker niet verkeerd, wij gaan er elk jaar naartoe op vakantie! Mijn grootouders wonen inmiddels deels in Amsterdam, omdat zij ouder worden.

De vriendin waarmee jij naar Frankrijk was, is dat vandaag de dag nog altijd jouw partner?
Jazeker, dat klopt. Wij zijn inmiddels 14 jaar samen. Onze oudste dochter wordt in december 12 en onze zoon is nu 9 jaar oud.

Zijn jouw kinderen ook enthousiast over je beroep?
Mijn dochter wel, mijn zoon is er nog niet weg van. Mijn zoon kan moeilijk stil zitten. De hele dag in de auto zitten is lastig. Mijn dochter vind het schitterend. Zodra ze in de vakantie mee kan, gaat ze graag mee!

Tegenwoordig moet het werk dat wel toelaten. Met de Corona mogen de kinderen bij heel veel bedrijven ook niet meer mee naar binnen. 

Merk je eigenlijk ook dat de Corona regels weer zijn aangescherpt sinds deze week?
De afstand en de mondkapjes zijn eigenlijk de gehele periode doorgezet. Dus ik merk nu niet dat het weer veel strenger is geworden.

Vind je je werk in positieve of negatieve zin veranderd sinds de start van het virus?
Negatieve zin. Ik houd niet van het afstandelijke. Het is niet meer persoonlijk. Alles gebeurd vanachter glas/schermen. Ook wordt er een grote scheiding gecreëerd tussen de mensen. Bovendien mogen we niet meer naar het toilet, maar moeten we vaak op dixies. Ik pas me aan en ik leg me er maar bij neer.   

Vervelend die negatieve veranderingen.
Doe jij eigenlijk vooral dagritten of rijd jij meerdere dagen achter elkaar?
Ik rijd variabel meerdere dagen achter elkaar (verschilt per week.) Ik rijd voornamelijk binnen Nederland en soms binnen België/Duitsland. Dat doe ik in verband met de kinderen. Ik wil mijn kinderen graag op zien groeien thuis! In de verre toekomst wil ik eventueel wel weer wat verder weg rijden.

Dat is begrijpelijk en dit schema biedt ook ruimte voor leuke hobby’s naast je werk. Wat zijn jouw hobby’s?
Ik heb beide kinderen op voetbal zitten, daar ga ik graag kijken. En op zaterdag sta ik bij mijn dochter op het veld als grensrechter.

Kijk, kan Papa zelf ook een beetje voetballen?
Een beetje, haha. Maar ik heb vroeger zelf op korfbal gezeten! Een hele andere sport dus.

Als ik de mensen die van je houden zou vragen om drie woorden te noemen die jou het beste omschrijven, welke woorden zouden dit dan zijn?
Vriendelijk, rechtdoor zee en af en toe druk.

We gaan even door naar de “stel je voor vragen”.
Stel je voor, er zou geen limiet zitten op de snelheid waarmee je mag rijden. Vind jij dat super of juist helemaal niet fijn?
Ik vind de maximum snelheid van nu prima. Vooral omdat veel mensen geen idee hebben van de remafstand die bij snelheid komt kijken. Erg gevaarlijk, ook omdat we tegenwoordig een nieuw anti botsing systeem hebben in de vrachtwagen.

Dat systeem treedt in werking zodra je, als chauffeur, iets over het hoofd ziet of zodra het systeem denkt dat je wat over het hoofd ziet. Dat laatste kan gevaarlijke situaties opleveren bij mensen die op het laatste moment invoegen etc. Het kan namelijk zijn dat je wagen dan helemaal blokkeert (vol op de rem.)

Het zou mooi zijn als het systeem nog wat verder wordt doorontwikkeld. Want het is wel een mooi systeem, wat ook voor een stuk veiligheid zorgt.

Stel je mag een regel veranderen in het verkeer, welke regel voer jij in?
Dat fietsers niet meer voorrang hebben. Als automobilist sta je makkelijk stil en trek je gemakkelijk weer op. Als je met de vrachtwagen stopt voor de fietser, is het daarna erg lastig om in te voegen op de rotonde. Er zijn dan vaak alweer auto’s op de rotonde (omdat je geen snelheid kunt maken heb je geen mogelijkheid om de doorrol te maken.) Het geeft ook gevaarlijke situaties. 

Begrijpelijk ja! Hey Theo, door naar de laatste vraag: Stel je mag 1 vraag stellen aan de ondernemers van Van der Werff, welke vraag stel je of welke suggestie doe je?
Daar vraag je me wat. Ik weet het eigenlijk niet. Ik ben namelijk tevreden met mijn werk!

Dat is ook een antwoord, goed om te horen Theo! Bedankt voor je tijd en fijne werkdag nog!