Interview: Syger Hoogwerf

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

Rubriek
Onze helden op de weg  

Naam: Syger Hoogwerf (30)
In dienst sinds: 4 februari 2019

Goedemorgen Syger!
Hoe ben jij erbij gekomen om vrachtwagenchauffeur te worden?
Van jongs af aan zit dat er al in! Mijn opa en oom reden op de vrachtwagen en mijn andere oom en vader rijden nog steeds op de vrachtwagen.

Allemaal afkomstig van je vaders kant van de familie?
Nee niet eens, mijn opa (+) en oom (met pensioen) zijn van mijn moeders kant. Mijn andere oom en mijn vader zijn broers van elkaar.

Kijk dan zit het zeker in je genen. En welk pad heb jij bewandeld om te staan waar je nu staat?
Ik heb de chauffeursopleiding gedaan op het Friesland college.

Daarvoor heb ik, omdat ik een vroege leerling was en ik niet meteen als chauffeur kon werken, ook nog een tussenjaar gedaan waarin ik een testopleiding deed. Op die opleiding leerde je van alles wat (over planning/magazijn/onderhoud wagenpark etc.) Die opleiding was geen succes.

Heb je na je chauffeurs opleiding al veel beleeft in het werk op de weg?
Ja, ik heb heel veel verschillende landen gezien tijdens mijn werk. Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Engeland, België, Scandinavië, noem het maar op.

Voor mijn leeftijd heb ik ook best wel veel verschillende bazen gehad, een stuk of vijftien.

Vijftien, dat is inderdaad vrij veel. Vertel, hoe komt het dat je zo vaak bent gewisseld van bedrijf?
De ene keer krijg je geen vast contract, de andere keer bevalt het werk je niet of het bedrijf. Bij sommige bedrijven doe je bijvoorbeeld echt distributiewerk en heb je 30 of 40 adressen op een dag. Dat is echt niet mijn ding. Ik ben chauffeur geworden om het rijden en wil niet in een straat drie of vier klanten hebben.

Naast het werk overdag heb ik nachtwerk gedaan. Dat was super. Ik had minder adressen en van de adressen waar ik naartoe moest had ik zelf de sleutels. Mooi werk, alleen weinig uren en dus weinig geld. Nog een reden voor ander werk.

Daarnaast gaat er natuurlijk wel eens een bedrijf failliet of een bedrijf verplaatst, waardoor de reistijd te lang wordt.

Kijk, dat verklaard!
En waarom heb je er nu voor gekozen om bij Van der Werff te werken?
Ik wilde graag meer thuis zijn met mijn vriendin. Ik vind het rijden door Scandinavië (dat deed ik voor mijn vorige werkgever) geweldig. Maar voor in deze tijd van mijn leven is het echt de beste keuze die ik had kunnen maken om over te stappen naar Van der Werff Logistics. Voor mij is dit het beste bedrijf met de leukste werksfeer waar ik tot nu toe heb gewerkt. Het werk bevalt me prima, de planning is makkelijk, als er wat is is het 9 van de 10 keer goed. Het is top.

Wat is het nu eigenlijk dat jouw beroep zo leuk maakt? 
Ik ben sowieso niet echt een theorie mens, ik ben praktijkgericht ingesteld. Ik wil altijd wel werken, ik wil altijd wat doen. Ik moet in beweging blijven, dat “moet” ik ook vanwege mijn ADHD en ADD. Ik ben van mezelf fysiek en mentaal hartstikke druk, afleiding (werken) is dus erg fijn voor mij.

Die lichamelijke energie, kun je die nu wel kwijt?
Nee, ik ben nu ook druk rondjes aan het lopen in huis.

In de vrachtwagen verzit ik me iedere vijf á tien minuten. Ik heb alle veiligheids tools in de auto, zoals: cruise control/adaptive cruise control. Dus ik kan me gelukkig verzitten zonder dat het onveilig is. Ik ben altijd blij als ik even mag lossen bij de klant.

Dat begrijp ik!
Wat vind jij het moeilijkste aspect van jouw beroep?
Ik vind het vroege opstaan het lastigst. Ik ben echt géén ochtendmens. Als ik eenmaal aan het werk ben, dan kan ik wel de hele dag doorgaan.

En doe jij (gezien de vroege tijdstippen) dan vooral dagritten of week ritten?
Ik doe nu nooit meer week ritten. Voorheen reed ik, zoals eerder benoemd, altijd op Scandinavië. Toen was ik vaak twee weken van huis. Dat wilde ik niet meer. Ik wil meer thuis zijn. Daarom heb ik bij Van der Werff gesolliciteerd en aangegeven dat ik niet meer standaard de hele week van huis wil. Aan die afspraak houdt Van der Werff zich tot op heden goed.

Nu rijd ik voornamelijk binnen Nederland voor Dyka (Steenwijk) en dat is bijna altijd een dag. Ze plannen het zo dat je aan het eind van de dag leeg bent. Dyka specialiseert zich in riolering, voornamelijk PVC buizen.

Dat klinkt goed. Moet je voordat je aan je werk begint ook nog ver reizen of staat je vrachtwagen bij jouw huis in de buurt?
Die staat in de buurt. Ik woon in Steenwijk en mijn vrachtwagen ook. Tegenover de Dyka staat een tankstation met terrein erachter. Op dat terrein staat ook mijn wagen (veilig achter een hek.)

Je werkt klinkt heerlijk zoals het nu is. Vind je het ook nog interessant om verder door te leren?
Ik vind het eerlijk gezegd wel goed zoals het nu is. Wel zou ik in de toekomst weer in Scandinavië willen rijden.

Je hebt het telkens vol lof over je Scandinavische avonturen. Wat was jouw mooiste rit ooit?
Mijn mooiste rit die ik ooit heb gedaan was dan weer niet naar Scandinavië maar naar Zwitserland. Dat was in het begin van mijn chauffeurs carrière. Ik was 19 of 20 jaar. Ik reed toen langs Genève, langs het grote meer. Dat was een van de toppunten voor mij. Ze hebben daar prachtige bergen met mooie haarspeldbochten.

En wat maakt dat nou zoveel mooier dan bijvoorbeeld de ritten die je hebt gemaakt door Noorwegen?
Die landen zijn niet met elkaar te vergelijken. Hoe moet ik dat zeggen. Ik weet niet, het is ook het gevoel dat ik erbij heb. Zwitserland was gewoon een van de eerste ritten waar ik zo ver weg ging. Dat heeft toendertijd heel veel indruk op mij gemaakt.

Die eerste lange indrukwekkende rit blijft je dan toch bij hé!
En als je zelf mocht kiezen in welke auto je die rit en je volgende ritten zou maken, welke kies je dan? 
Zeker een DAF. De DAF XF vind ik heel mooi als ik zelf de keuze had.

Wat maakt die auto dan zo speciaal? Ik heb hem opgezocht, zo op het eerste gezicht lijkt hij enorm op de auto die je nu hebt.
Ik denk dat de leken het verschil tussen de vrachtwagens inderdaad niet heel snel zullen zien. Wat ik zelf fijn vind aan de DAF XF is de hoeveelheid ruimte die je erin hebt. DAF is voor mijn gevoel de auto met de meeste bewegings/opbergruimte. Het bed van DAF vind ik ook het beste wat er is. Wat mij betreft staat MAN op de tweede plaats.

Je hebt nu ook een DAF. Is dat dan ook een XF?
Nee ik heb een CF, dat is zegmaar de middelste maat. De XF is de grootste. In principe heeft elk merk drie uitvoeringen. Klein, middel en groot.

Heb je zelf ook aanpassingen gedaan in je truck om het meer eigen te doen voelen?
Voor zover het mocht wel. Ik heb mijn eigen gordijnen, mijn eigen tunnelmat en ik heb de deurtjes van mijn kastje veranderd met grijs noppenleer. Dat soort dingetjes vind ik wel leuk om aan te passen.

Leuk om wat meer van je te mogen leren over vrachtwagens Syger! Ik bewonder je truck graag eens wanneer dit weer mag.