Interview: Robert Kramer

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Naam: Robert Kramer
Leeftijd: 37

In dienst sinds: 1 oktober 2018

Robert, hoe ben jij terecht gekomen in het werk wat je nu doet?
Chauffeurswerk leek mij altijd al leuk om te doen. Maar ik begin het verhaal even vanaf het begin. Toen ik van de mavo kwam ben ik werken en leren gaan doen voor installatie monteur op de bouw. Dat was niet helemaal wat ik wilde, dus dat heb ik niet afgemaakt. Daar ben ik na twee jaar mee gestopt. Ik had destijds net mijn B rijbewijs gehaald en bij mij om de hoek zat een taxi bedrijf. Dus ik ben daar eens een keer langs gegaan en ik kon daar meteen aan de slag.

Wie niet waagt, wie niet wint! Dus je bent je carrière al jong gestart gestart als taxi chauffeur!
Ja, ik ben eerst taxichauffeur geweest. Ik dacht, ik kijk later wel weer verder of ik nog een opleiding of iets anders wil doen. Ik was toen net 18. Ze vroegen mij daarna om bij de dokterswacht te komen werken. Ik was toen door de weeks een aantal dagen taxichauffeur en in het weekend chauffeur bij de dokterswacht.

Had je ook met zwaailichten te maken bij de dokterswacht?
Ja, ik reed in een auto met zwaailichten. Die lichten mocht ik echter niet gebruiken.

Bij het taxibedrijf heb ik mijn vrouw ook leren kennen. Zij is vandaag de dag nog steeds taxichauffeur. Voor mijzelf gold niet dat ik dat mijn hele leven wilde doen. Ik heb daarna om die reden via een uitzendbureau mijn papieren gehaald voor op de vrachtauto. Eerst rijbewijs C en daarna CE. Ik heb een aantal jaar voor datzelfde uitzendbureau gereden.

Wat ging je doen na je werk bij het uitzendbureau?
Ik ben daarna gaan werken bij Tiltrans in Burgum. Daar reed ik met slachtafval.

Poeh, dat is wel een klus waarbij het zo nu en dan flink kan stinken of niet?
Ja, bij het lossen wel.

Verder was dat heel makkelijk werk. Ik reed daar veel in de avonden en nachten. Daar was ik op een gegeven moment wat flauw van.

Wat deed je eraan toen je er flauw van werd?
Toen ben ik bij Van Straalen de Vries in dienst gekomen. Voor hen reed ik voor de Lidl in Heerenveen. Dat was leuk werk. Op een gegeven moment starten ze daar echter ook met nachtritten en dat is niet mijn ding.

Ik heb het liefste dagritten. Vroeg starten maakt mij niks uit. Als ik om 3 uur in de nacht weg moet, maakt me dat niks uit. Maar het breekt mij op een gegeven moment als ik om 22:00 uur s avonds moet beginnen en om 11 uur in de ochtend weer klaar ben.

Toen de nachten werden ingevoerd ben ik in Heerenveen bij Bakker Transport en Warehousing gaan werken. Daar reed ik veel met de koeler en deed ik uitlopend distributiewerk. Ik reed door heel Nederland, een stukje België en een deel van Duitsland.

Ik houd wel van een beetje diversiteit! Bij dit bedrijf had ik het ook goed naar mijn zin, maar ik moest telkens vaker in het weekend werken. Dat viel me wat tegen. Ik heb het liefste mijn weekenden vrij. Mijn vrouw is dan ook vrij. Zij rijdt namelijk met schoolkinderen, dus zij is door de weeks altijd aan het werk.        

Was dat dan ook de reden dat je overstapte naar Van der Werff Logistics?
Ja en daarbij vind ik het open werk en het werken met de kraanwagen erg leuk en uitdagend! Ik heb destijds open gesolliciteerd en toevallig hadden ze iemand nodig. Het werken met de kraan zorgt ervoor dat je net even wat langer bezig bent, soms moet je even puzzelen. Die afwisseling vind ik leuk. Ik rijd veel met wapeningsstaal en dat is elke keer weer een uitdaging op de bouwplaatsen om dat te lossen. 

Heb je ook voorkeur wat de goederen betreft die je vervoerd?
Nee, het maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het leuk dat het afwisselend is. Vaak is het wapeningsstaal, soms een vrachtje hout en ik rijd zo nu en dan met prefab. Maar ik denk dat ik aan het eind van de streep zo’n 90% van de tijd rijd met wapeningsstaal.

Prefab, lijkt me ook wel mooi om te lossen. Je ziet dan gelijk resultaat lijkt mij?
Ja, dat klopt ja! Meestal heb ik dakconstructies bij me. Ik kom dan op de bouw, daar staat een kraan die deze constructie uit mijn wagen takelt. Meestal ben ik echter na het lossen al meteen weer onderweg naar mijn volgende adres. 

Je noemde al dat je niet echt dol bent op nachtdiensten etc. Hoe zit het nu? Ben je vaak alleen dagen op pad of slaap je ook nog wel eens een nachtje onderweg?
Ik ben tegenwoordig bijna elke avond en ieder weekend thuis. Als ik een keer naar Limburg of Zeeland moet, dan blijf ik wel eens een nachtje weg. Dat is sporadisch.

Super, dus jij begint je dag meestal thuis. Heb je ook een bepaald ritueel voordat je aan het werk gaat?
Als ik zoals vanmorgen om 4 uur van huis moet gaan, dan gaat mijn wekker om half 4. Ik fris me op, laat de hond plassen, ik zet een bakje koffie en drink de koffie in de auto op. En zo gaat het, ik start meestal tussen 4 en 5 uur ‘s ochtends.

Dus jouw hond is gewoon een ‘ochtend dier’?
Haha. Ja dat wil hij zelf, hij gaat elke ochtend voor de deur staan.

Kijk, hij wordt gewoon enthousiast van zijn baas.
Hey Robert, omschrijf jouw baan eens in drie woorden?
Vrijheid, met mooie materialen onderweg zijn en ik heb plezier in mijn werk.

En wat zou je willen veranderen aan je werk?
Wat ik zou veranderen? Poeh. Ik heb het eigenlijk wel prima naar mijn zin!

Kijk, jij hebt je droombaan gevonden.
Kun jij je ook herinneren wanneer jij voor het laatst trots was?
Ik ben trots op mijn vrouw. Zij heeft hartfalen en ze heeft in juni dit jaar een pacemaker gekregen en sindsdien gaat het stukken beter! Daar ben ik trots op.

Lief dat je dat benoemd. Voor de mensen die jou niet kennen. Jullie hebben prachtige foto’s samen, het geluk straalt er vanaf. Hoe lang zijn jij en je vrouw al samen?
Bianca en ik kennen elkaar nu 17 jaar.

Met welke woorden zou Bianca jou omschrijven?
Lief, grappig en eigenwijs.

Mooie woorden. Hoe zie je dat eigenwijze stukje terug bij jou?
Als er wat is, dan wil ik vaak gelijk hebben. Terwijl ik dat lang niet altijd heb. En als er iets zoek is, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik in de la kijk en zeg dat er niks ligt. Vervolgens kijkt Bianca en vindt zij het wel. Maar dat is echt een mannending volgens mij, haha.

Je zei eerder dat je liever niet in het weekend werkt. Wat doe je het liefst met je vrije tijd?
Bianca en ik gaan vaak wandelen. Ook mogen we graag naar Texel. Als het even kan, plannen we een weekendje weg. Verder, met vrienden een biertje drinken, even langs familie. Dat soort dingen doen we in onze weekenden. Ook hebben we natuurlijk wel eens een lui weekend. Gamen en formule 1 kijken vind ik dan leuk om te doen. 

Kijk, dat klinkt als een leuke invulling van je vrije tijd. Formule 1 zeg je. Wat is eigenlijk jouw favoriete vervoersmiddel?
Dat is de truck. Dat blijft de “nummer 1”.

Komt het onderweg wel eens voor dat je je nek om wilt draaien, omdat je een bepaalde truck voorbij ziet rijden?
Ja, een Amerikaanse truck vind ik heel mooi! Mooie grote auto’s, met een mooie neus. En het geluid dat ze maken, prachtig. Helaas zie je die in Nederland amper.

Stel je moest een ander beroep uitkiezen, welk beroep zou dan het best bij je passen?
Daar heb ik wel eens over nagedacht. Dat is een hele moeilijke vraag. Ik zou sowieso nooit in een fabriek willen werken. Ik zou dan wel bij de verkeerspolitie willen, in zo’n snelle Audi. Beetje mensen bekeuren.

Oei, dan wil ik jou niet tegenkomen in die snelle Audi. En stel, je mag het bedrijf overnemen van Theo en Arjen. Wat zou je daarop antwoorden?
Ik blijf liever zelf op pad gaan, lekker rijden. Een of twee dagen op kantoor werken en de rest van de week rijden, dat zou ik nog wel zien zitten. Maar ik wil zeker niet van de auto af.

En ik heb al een mooie unieke baan binnen het bedrijf. In Drachten staan vier kraanauto’s, in Heerenveen en op nog een aantal standplaatsen in het land staan er nog een aantal kraanauto’s. Dus het is al een eer dat ik zo’n kraanauto mag besturen.

Stel je wint een miljoen, wat doe je daarmee?
Dat zou ik op de bank zetten en ik zou alsnog blijven rijden. Van het geld zou ik misschien zelf een mooie truck kopen.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat we jou niet van de auto af kunnen “slaan”. Intussen kijken wij uit naar de dag dat jij zo’n bedrag wint en we je Amerikaanse droom truck kunnen bewonderen op de weg Robert!

 

Bedankt voor het interview en fijne dag!