Interview: Peter Hooisma

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Peter Hooisma (28)

Leeftijd: 29 februari 1992

In dienst bij Van der Werff Logistics sinds: 23 januari 2016

Goedemorgen Peter!
Altijd leuk om te weten: Hoe oud was jij toen je je rijbewijs haalde?
‘Toen ik 18 werd ben ik via school gestart met het behalen van de benodigde rijbewijzen. Op mijn 18e had ik de rijbewijzen al op zak.’

Ik ben nieuwsgierig, hoe kun je op zo’n jonge leeftijd het grote rijbewijs betalen? Naar mijn weet is dit een forse investering.
‘Tijdens de opleiding ben je 4 dagen aan het werk en ga je 1 dag naar school. Zo doe je veel ervaring op en je kunt meteen sparen voor je rijbewijs. Op die manier hoef je dus niet te lenen en heb je meteen heel veel ervaring. Een bijkomend voordeel is dat je na je studie meestal meteen aan de slag kan bij het bedrijf waar je stage hebt gelopen.’

Dat is super, mooi dat je dan niet hoeft te lenen. Bij de meeste opleidingen is dat nogal anders!
Waar komt de passie voor het rijden eigenlijk vandaan bij jou?
‘Ik ben er mee opgegroeid. Mijn vader is ook chauffeur dus het is er met de paplepel ingegoten. Ik ging vaak met mijn vader mee en die ritten vond ik erg leuk. Ik heb nog even getwijfeld tussen chauffeur en monteur, het monteurs vak leek mij ook wel wat.’

Waarop heb jij de keuze gemaakt om toch te gaan voor een carrière als chauffeur?
‘Het was gewoon de ervaring. Ik heb vier weken stage gelopen als monteur. Het onderweg zijn en meer van de wereld zien vond ik mooier dan iedere dag werken op dezelfde tijden en op dezelfde plek. Dat leek mij minder uitdagend. Ik heb wel het voordeel dat ik nu, dankzij die monteur stage, weet wat er ‘onder mij zit’. Dus als er iets stuk is kan ik het zelf soms oplossen i.p.v. dat ik mijn wagen daarvoor weg moet brengen naar de garage.’

Kijk, dat is handig!
Wat voor vrachtwagen rijd jij in?
‘Ik ben bij Van der Werff Logistics een van de drie dieplader chauffeurs. Een dieplader is een trailer die lager is (40 cm van de grond af), zodat de vrachten dus hoger kunnen zijn. Ik rijd meestal met een open oplegger.’

Heb je, na je studie, ook extra scholing nodig gehad om met die dieplader te mogen rijden?
‘Scholing niet, maar je moet om met een dieplader te kunnen rijden wel veel ervaring hebben als chauffeur.’

Stoer dat je dat, op zo’n relatief jonge leeftijd, met beide handen aanpakt!
‘Ja, ik vind dit leuk! Ik ben vrij ambitieus. Ik werk bijvoorbeeld ook al als mentor chauffeur bij Van der Werff. Ik werk er nu trouwens 4.5 jaar. Ik merk dat ik het leuk vind om mijn passie door te geven. Als er nieuwe chauffeurs binnenkomen voor het open werk kan ik deze chauffeurs ook opleiden, dan gaan ze een paar dagen/weken met mij mee. Tijdens die dagen kan ik ze alles uitleggen over het werk.’

Dus jij bent 1 van de mentoren in het Noorden!
Dat je ambitieus bent is wel te merken. Wil je nog verder doorleren of ben je op een punt beland waar je wilt blijven?
‘Ik wil altijd wel door blijven leren, meer uitdagend werk aanpakken. Maar ik wil dit wel doen binnen Van der Werff.’

Je benoemt wel heel concreet dat je dit alleen bij Van der Werff wilt doen, waarom juist bij Van der Werff?
‘Ondanks het feit dat we in een paar jaar heel groot zijn geworden, vind ik het een heel persoonlijk bedrijf. Ik ken veel grote bedrijven waar je eerst je chauffeursnummer door moet geven, dan pas weten ze wie je bent. Bij Van der Werff weten ze wie je bent en als je elkaar tegenkomt heb je een praatje. En het werk is afwisselend, geen een dag is hetzelfde!’

Heel belangrijk die persoonlijke benadering! En qua afwisseling, vervoer jij ook elke dag een ander soort vracht?
‘De ene keer vervoer ik Prefab, dus een houtskelet. Dat zijn daken, die kunnen ze uitklappen en dan is het eigenlijk al klaar. Andere dagen vervoer ik wapeningsstaal voor de bouw. Het is elke dag eigenlijk verschillend. De ene keer zit de vracht binnen de bak, de andere keer rijd ik met zwaailichten omdat ik breed vervoer ben.’

Fijn die afwisseling.
Je gaf eerder al aan dat je het mooi vindt om meer van de wereld te zien. Vertel: Aan wat voor soort ritten geef jij de voorkeur?
‘Dat zijn de ritten naar verre bestemmingen, bijvoorbeeld mijn rit naar Frankrijk toe met brede landbouwmachines als vracht. Het rijden door bergachtig gebied vind ik mooi en uitdagend!’

Dat klinkt goed!
Rijd jij sowieso meestal langere ritten (met overnachting in je wagen) of ben jij vaak s avonds weer thuis?
‘Wanneer je open werk doet, ben je vaak s avonds weer thuis. Een of twee dagen in de week kan het voorkomen dat je onderweg moet overnachten. Maar voor de rest ben je eigenlijk altijd thuis. De diensten starten wel vroeg, vanmorgen ging de wekker bijvoorbeeld om 3 uur. Ik heb nu net in Antwerpen gelost en ben nu weer onderweg naar Friesland.’

En is het onderweg ook te merken dat iedereen nu maximaal 100 km per uur mag rijden?
‘Het is rustiger op de weg. Voorheen reden auto’s sneller en sorteerden ze vaak op het laatste moment voor, wat zorgde voor gevaarlijke situaties. Dat is nu een stuk minder geworden.’

Over snelheden gesproken, volgens mij heb jij een voorliefde voor Ferrari’s. Klopt dat en waar komt die liefde vandaan?
‘Jazeker. Het zijn gewoon hele mooie auto’s met een super geluid. Ik houd ook van de Formule 1, hier rijdt Ferrari ook in mee. Italië is daarbij ook nog toevallig een land waar ik erg graag naartoe ga op vakantie. Ik heb daar ook al een aantal keer in zo’n mooie wagen gereden!’

Ik heb begrepen dat jij je, naast deze ritten in mooie wagens, ook wel eens begeeft in een luchtballon. Kun je daar wat meer over vertellen?
‘Klopt, ik help vooral veel vanaf de grond. Ik heb zelf nog geen brevet om te vliegen. Hiervoor moet je diep in de buidel tasten, dus om zelf te mogen vliegen moet ik nog even sparen. Zodra ik het bedrag heb, wil ik mijn brevet wel proberen te halen.

Vanaf een jaar of 13 ga ik al mee om te helpen voorbereiden op de vaart. Ik help de ballon opzetten en zorg er ook altijd voor dat ik bij de landing ben. Ik ben op die manier lekker buiten bezig en het houdt me ook actief. De zak waar de ballon in zit is bijvoorbeeld al 300 kilo. Dus het is geen licht werk.’

Lekker buiten bezig en tegelijk fitnessen dus, mooie combinatie!
Wat is het gaafste wat je ooit hebt mogen zien vanuit de lucht?
‘Dat was Inzell, dat is een plek in Duitsland omgeven door bergen. In de winter vaarden we daar tussen de met sneeuw bedekte bergtoppen door.

Het allermooiste vond ik dat we ons in de mand lieten zakken tot de sneeuw om vervolgens een afdruk in de sneeuw te plaatsen met de mand. Na het zetten van die afdruk stegen we gewoon weer op!’

En stel je kan je werk maken van wat je doet in de luchtballon. Zou je die switch dan maken of blijf je chauffeur?
‘Poeh, dat is heel lastig. Ik denk dat ik dan chauffeur wil blijven. Wanneer ik bezig ga met het behalen van het brevet kan ik natuurlijk het gevoel hebben dat dat nog vele malen mooier is dan het werk wat ik nu doe. Dat weet ik nu nog niet. Van de mensen die ik ken weet ik dat je er financieel gezien van kunt leven, al houdt het niet over. Ik zou het liever gewoon erbij doen. Zaterdag en zondag lekker varen en doordeweeks rijden.’

Combineren klinkt ook zeker niet verkeerd!
Doen jullie met de luchtballon ook aan speciale evenementen, naast de vaarten die jullie doen voor de sponsor?
‘Ieder jaar doen we 5 á 6 vaarten vrijwillig. Op die dagen kunnen er zieke kinderen met ons mee, om ze op die manier een leuke dag te bezorgen. De eerste vaart vertrekt altijd vanaf de middenstip in het Heracles Stadion.’

Wat mooi dat je daar deel van mag uitmaken.
‘Ja, dat doe ik heel graag. Op de vrachtwagen hebben we soms ook gehandicapten ritten, daar doe ik ook graag aan mee.

Ik vind het leuk om mensen een plezierige dag te kunnen geven!’

Wat mooi dat je dat doet. We zijn alweer aangekomen bij het einde van dit interview. Bedankt Peter en alvast veel succes met het behalen van je brevet!