Interview: Marcel Borst

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

Vandaag maken wij in onze helden op de weg kennis met chauffeur Marcel Borst. Marcel is in dienst bij het bedrijf Wobma. Hij rijdt sinds vijf jaar met plezier als charter voor van der Werff Logistics.

Marcel, leuk dat je meedoet aan deze rubriek! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ben jij altijd al werkzaam geweest als chauffeur?
Nee ik ben zo’n twintig jaar werkzaam geweest in de bouwsector als ZZP’er. Zeven jaar geleden was ik daar klaar mee. Toen heb ik drie maanden nagedacht over wat ik nu echt wilde met mijn leven. In die tijd heb ik tevens een korte opleiding gedaan tot barista. Dit deed ik met de wens om een eigen koffiebarretje te beginnen. Het waren helaas geen goede tijden destijds om als zelfstandige te starten. Om die reden heb ik er voor gekozen om in loondienst te gaan bij Wobma en zo kwam ik op de vrachtwagen terecht. Dat beviel zo goed dat ik het tot op de dag van vandaag nog steeds met veel plezier doe.’

Eigenlijk is het voor jou en voor de logistieke wereld dus een geluk bij een ongeluk dat jij in deze sector terecht bent gekomen! Wel onwijs leuk dat je nu ook je weg kan vinden in het maken van koffie dankzij de opleiding die je volgde. Betekent dit ook dat jij onderweg bent voorzien van goede koffie? 
‘Jazeker, voor onderweg heb ik een handpresso, daarmee kan ik espresso maken in de vrachtwagen. Je bouwt druk op door met de hand te pompen en hebt dus geeneens stroom nodig om een zo’n heerlijke espresso te zetten, ideaal!’

Dat lijkt me zeker geen straf! Ben jij naast het zetten van goede koffie ook bezig met het maken van bewuste eetkeuzes wanneer je op pad bent?
‘Mijn vrouw is vooral heel bewust bezig met een gezond eetpatroon. Thuis zijn we dus vaak gezond bezig. Onderweg houd ik wel van een schnitzel of een broodje hamburger. Ik maak me ook wel eens schuldig aan een snickertje of een zakje chips. Dat houd het gezonde van thuis immers wat in balans.’

Daar heb je een punt.
Eerder dit interview noemde je dat je inmiddels vijf jaar met plezier als charter rijdt voor van der Werff. Wat maakt dit zo een fijn bedrijf om mee samen te werken?
‘Rijden voor van der Werff betekent veel afwisseling in de werkzaamheden. Ik vind het heerlijk als ik, voordat de dag begint, niet weet waar ik terecht kom en of ik s avonds wel weer thuis kom. Die onzekerheid ervaar ik als heel prettig.’

En stel nou, je mag 1 vraag stellen aan een of beide directeuren van Van der Werff… Welke stel je?
‘Een keer per jaar hebben we een bijeenkomst met alle chauffeurs. Daar is altijd een rondvraag. Hiervan wordt altijd goed gebruik gemaakt. Maar ook als er op een ander moment, dan tijdens die rondvraag, me iets te binnen schiet kan ik altijd mailen met mijn vraag of idee. Daar wordt altijd gehoor aan gegeven.’

Dat is fijn, dat je gehoord wordt!
Je spreekt met veel liefde over je werk als chauffeur. Ik ben wel nu ook wel nieuwsgierig geworden naar jouw antwoord op de vraag: Heb je onderweg wel eens irritaties?
‘Het valt me op dat ik in het verkeer vrij relaxt ben. Mijn grootste irritatie ligt bij sommige klanten. Soms moet ik erg lang wachten voordat ik een lading kan lossen, het kan dan voorkomen dat je twee uur moet wachten om twee pallets af te mogen leveren. Dat is zonde qua tijd en zou in mijn ogen wel anders kunnen.’

Wat goed dat je in het verkeer zo relaxt bent! Het lijkt me momenteel sowieso wel relaxt op de weg vanwege de afnemende verkeersdrukte als gevolg van de Corona crisis.
‘Ja onderweg is het rustiger, wat daar dan wel weer tegenover staat is dat er in de steden veel auto’s geparkeerd staan. Daar is het rijden/laden en lossen momenteel even wat lastiger. Maar ook dat loopt wel los.’

Toen wij elkaar spraken om een datum af te spreken voor dit interview vertelde jij mij over je vele hobby’s. Zie jij rijden op de truck als werk of eigenlijk ook als een van je vele hobby’s?
‘Ik kan gelukkig zeggen dat het ook een van mijn hobby’s is. Ik doe het met zoveel plezier dat het niet echt voelt alsof ik aan het werk ben. Laat ik zeggen dat ik vier á vijf baaldagen per jaar heb, daarmee houdt het echt wel op. Op maandag denk ik: Yes, morgen mag ik weer. Als ik zo om me heen kijk, valt het me ook op dat het merendeel van de chauffeurs passie voor hun vak hebben. Het is mooi om te zien dat er veel chauffeurs zijn die al de pensioenleeftijd hebben bereikt en toch blijven rijden uit liefde voor het beroep.’

‘Op maandagen denk ik: Yes, morgen mag ik weer!’

Super dat jij deze nieuwe werkrichting dan zeven jaar geleden hebt ontdekt! Heb jij vanuit je oude beroep in de bouw ook nog iets meegenomen naar je nieuwe baan?
‘Ja, vanuit de bouw is mijn liefde voor architectuur begonnen. Een van mijn hobby’s.Ook hiervoor heb ik een studie gevolgd, dit vond ik erg leuk om te doen.’

Een hobby die goed te combineren valt met het vele reizen lijkt mij!
‘Onderweg in de vrachtwagen kom ik wel eens mooie gebouwen tegen. Maar mijn liefde voor architectuur is vooral goed te combineren met mijn andere liefde, namelijk: motorrijden. Minimaal 1 keer per jaar ga ik met vrienden op motorvakantie. Dan gaan we naar de Alpen of Frankrijk en dan pakken we de mooiste bergweggetjes. Het geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Deze motorreisjes combineren we ook vaak met het bezichtigen van prachtige bouwwerken.’

Leuk om te horen hoe jij terecht bent gekomen in de logistieke wereld Marcel! Je bent een aanwinst, bedankt voor je tijd.