Interview: Johan Terpstra

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Naam: Johan Terpstra
Leeftijd: 46
Aantal jaar in dienst: 2.5 jaar

Hey Johan,

Ben jij vanaf jongs af aan al te vinden op het asfalt, of deed jij eerst ander werk?
Nee, ik heb mijn rijbewijzen wel jong gehaald bij het leger. Daarna deed ik tot zo’n 15 jaar geleden als kraanmachinist vooral veel loonwerk. Dus werken met hydraulische machines, heel wat anders. Sinds 15 jaar werk ik echt als vrachtwagenchauffeur. En nu dus sinds 2.5 jaar bij Van der Werff Logistics.

Toevallig weet ik dat jij Theo van der Werff al kende. Ben je via die weg ook terecht gekomen bij Van der Werff Logistics, of ging dat anders?
Nee, dat is wel anders gegaan. Ik ken Theo van vroeger, maar tussen vroeger en nu hebben wij nooit contact gehad. Ik wist wel dat Theo een bedrijf had natuurlijk en dat Van der Werff vroeger ook is gestart in Wytgaard (mijn woonplaats.)
Ik heb ooit wel eens gedacht, misschien kan ik aan de slag bij Van der Werff. Ik had inmiddels genoeg van mijn vorige werk, daar moest ik veel weekenden werken. En toen kwam er een vacature vrij bij Van der Werff, bij die vacature had je een inloopochtend. Dus je kon vrij naar binnen lopen en gewoon even kijken of het bedrijf wat voor je was en of het van beide kanten klikte. Een fijne, laagdrempelige manier van kennismaken dus.

En nu werk je er! Ben je blij met je keuze en dus met je werkgever?
Ik wel! Dat durf ik wel te zeggen, ik heb een hele goede keuze gemaakt om naar Van der Werff te gaan. Ik vind het mooi werk, het is heel afwisselend. Om het uur is het anders. Ik heb het qua voorzieningen goed. Weekends ben ik thuis, dat vind ik echt heel belangrijk. Ik heb niks te klagen. En daarbij is het leuk om als Wytgaarder voor een bedrijf te werken wat hier ook ooit gestart is!

Dat klinkt goed. Je noemt dat je in het weekend thuis bent. Betekent dat dat je de rest van de week onderweg bent?
Nee, dat is ook variërend en dat maakt mij niet uit.

Waar komt bij jou het idee eigenlijk vandaan om op de vrachtwagen te werken?
Ik zal het verhaal makkelijk houden. Ik denk dat je twee soorten chauffeurs hebt. Je hebt een chauffeur en je hebt een trucker. Een trucker is een persoon die echt helemaal gek is met zijn auto.
Ik ben gewoon chauffeur. Ik stap op de auto, ik laad, ik los en dat is het. Ik vind mijn werk prachtig om te doen. Maar ik voel me “gewoon chauffeur”.

Johan, je bent getrouwd en jullie hebben twee kinderen. Hebben jouw kinderen ook de wens om op de vrachtwagen terecht te komen?
Ja ik ben bijna 18 jaar getrouwd. En we hebben samen twee kinderen. Een jongen van 15 en een meisje van 17.
Mijn kinderen hebben niet de wens om net als hun Heit chauffeur te worden.

En nu een vraag die waarschijnlijk goed bij jou past: Hoe blijf jij vitaal in een beroep waar je zoveel zit?
Ja, bewegen! En goed bewegen. Ik sport veel en ik sport al heel lang. Bij mijn vorige werkgever sportte ik ook altijd. 

Hoe kwam jij erbij om mee te gaan doen aan triatlons?
Nou mijn maat Roelof, dat was een schaatser/fietser bij de top. Door hem ben ik, zo’n 15 jaar terug, overstag gegaan naar het (fanatieke) sporten.

Ik startte met hardlopen. Toen heb ik eerst een marathon gelopen en daarna nog een. Daarna ging ik ook mountainbiken en wilde ik eens meedoen aan een duathlon. Dat was toevallig hier, op deze locatie (Heidemeer Heerenveen.) En daarna kreeg ik ook zin om te gaan zwemmen en dan heb je “ineens” alle ingrediënten voor een triathlon. 

Doe je halve of hele triathlons?
Tot nu toe halve triathlons (en wat eronder zit), maar ik wil graag nog eens een hele triathlon doen!

Wat doe je bij een halve triathlon?

2 km zwemmen, 90 km fietsen en 21 km hardlopen.

Train jij voor al de drie sporten onderweg in je pauzes?
Alleen voor hardlopen en zwemmen. Fietsen lukt helaas niet, want ik kan mijn fiets niet handig meenemen onderweg. 

Hoe ziet zo’n week werken en trainen er voor jou uit?
Mijn schema verschilt echt per dag, het is net hoe mijn werkdag eruit ziet. Ik ga niet op pad met de intentie om iedere dag te kunnen sporten, dat lukt gewoon niet qua tijd. Maar zodra ik kan, ga ik!

Ik heb geen specifieke voorkeurstijden om te trainen.

Heb je dan, met dit beroep wat je uitoefent, wel genoeg tijd om te trainen?
Nee, niet altijd. Het is echt passen en meten. Ik wordt ingepland, maar ik moet zelf ook echt goed plannen. Hoe kom ik uit, waar kom ik uit, waar ben ik, wat voor sport kan ik daar doen etc.

En hoe blijf je dan een beetje fris na al die sportieve activiteiten?
Ja, ook dat moet ik van te voren goed plannen/uitzoeken. Ik ga niet sporten en dan naar bed. Dat is vies. We hebben een standplaats in Elshout. Daar hebben wij ook goede faciliteiten (wc, douche.) Verder kun je vaak onderweg douchen bij de chauffeurscafés. 

Wanneer was eigenlijk de laatste triathlon waaraan jij mee deed?
Vijf á zes weken terug (in juli) heb ik een halve triathlon gedaan. Toen was het wel weer even mooi geweest. Vorig weekend heb nog ik een sprint gedaan (⅛), dat is dan gewoon even parcoursverkenning.

Wanneer is de eerstvolgende?
Over twee weken is de volgende halve triathlon in de buurt van Wytgaard (11-09-2020 is het interview opgenomen, dus inmiddels heeft Johan deze gehad!)

Die triathlons zitten dicht op elkaar! Kun je wel goed herstellen in die tussentijd?
Jawel. Als je verstandig sport, kan er een heleboel.

Heb je ook een triathlon die er echt uitspringt qua tijd? Of ga je niet voor de snelste tijd?
Nee, het gaat erom dat ik een beetje fatsoenlijk over de streep kom.  

Heb je ook een favoriet trainingsgebied onderweg? Waarom juist daar?
Brabant en de Achterhoek, want daar heb je veel bos.
Maar in principe maakt het me niet veel uit, als ik maar douchen kan. Dan kan ik overal sporten.

Naar aanleiding van wat je hebt gedeeld, kunnen we wel zeggen dat je een vol bestaan hebt qua planning. Heb je voor je idee een goede balans tussen werk, gezin en trainen?
Ja, dat kan prima. Mijn vrouw sport ook en traint ook voor triathlons. Dus we kunnen mooi samen sporten, dat is ideaal.  

Heb je tips voor mensen die dit lezen en ook mee willen doen aan een triathlon?
Als je van plan bent om dat te gaan doen en je wilt het verantwoord doen. Dan zou ik echt meedoen aan een cursus van de triathlon vereniging Friesland. Je kan dan leren van een ervaren zwemmer, fietser en hardloper. Dat is een opstapje naar ⅛ triathlon.

Ik heb dat ook twee keer gedaan. Bij zo’n cursus krijg je echt mega veel tips mee, en die opgedane tips en kennis schelen je zeker weten blessures.
Volgens mij waren het acht lessen. Daarbij krijg je ook heel veel schema’s mee, waar je ook weer veel aan hebt! Je leert bijvoorbeeld ook hoe je het beste/snelste door het parc fermé doorkomt (plaats waar je wisselt van sport en dus van kleding/uitrusting.)

Heb jij trouwens vaak blessures?
Nee, ik heb nu toevallig even last van mijn kuit. Maar ik heb een eigen fysiotherapeut en ik weet (mede dankzij die cursussen) hoe ik met eventuele kwaaltjes om moet gaan.

Wat heeft jouw voorkeur. Met of zonder sport gadget trainen?
Ik train met mijn sporthorloge. Ik heb een polar, dat is een triathlon horloge.
Ik ken mijn lichaam nu goed, dus ik kan ook wel zonder trainen. Maar ik vind het echt leuk om de trainingen te meten. Bovendien kan ik dan ook precies meten/zien wanneer ik minder fit ben. Dat zie ik aan mijn hartslagmetingen. 

Let jij naast deze fanatieke trainingen ook op je eten onderweg?
Hoe doe je dat?
Jazeker. Je moet gewoon goed/normaal eten (aardappelen, groente, stukje vlees).
Voor de eerste nacht heb ik meestal eigen eten mee, bijvoorbeeld sla met kipfilet. Daarnaast eet ik vers bij de chauffeurscafés.

En naast voeding en bewegen is er natuurlijk rust. Hoe pak jij je rust?
Ja, mijn rust haal ik helaas niet altijd door het werk wat ik doe. Ik probeer wel zeker 6 uur slaap te halen iedere nacht, erg weinig dus. We werken gemiddeld 11, 12, 13 uren per dag, maar ook wel eens 15. Dat is het vak.

Heb je tips voor chauffeurs die dit lezen en klein willen starten met wat meer beweging toevoegen aan hun dagen?
Altijd doen!

Probeer eerst gezond te eten, normaal eten. Ik vind normaal eten gewoon aardappelen, groenten en een stukje vlees. Of rijst met kip en groenten. Laat vooral suikers en dus frisdranken zoals cola staan.
Ga s’avonds lekker een blok te wandelen (al is het ‘maar’ een half uur á drie kwartier.) Blijft niet zitten. Je kan zoveel moois zien in de omgeving waar je bent.

Zijn er specifieke ademhalingstechnieken die jij toepast?
Ja, ik sport dus altijd met mijn hartslagmeter en daarop pas ik mijn snelheid en ademhaling aan. Je moet eigenlijk altijd eerst op zoek naar je omslagpunt, je aerobe drempel. Ik heb een sporttest gedaan in Heerenveen, als je zo’n test doet dan weet je precies waar je aan toe bent. Als het kan doe ik deze sporttest ieder jaar.

Hoe houd je je hartslag rustig tijdens je trainingen?
Met mijn mentale en fysieke ervaring kan ik wel zeggen, plus mijn horloge dus. Ik ken mijn lichaam.
Als ik begin met hardlopen, kan ik meteen merken of het wel of niet goed zit die dag. Wanneer ik hoog zit in mijn hartslag ben ik gewoon niet 100 punten (ziekig/ moe.)

Interessante weetjes Johan! Bedankt dat jij je verhaal met ons wilde delen! Veel succes bij je aanstaande triathlon!