Interview: Iwan Bergsma

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

Naam:Iwan Bergsma

Aantal jaar in dienst:Sinds 1 juli 2018 (eerst in de loods)

Goedemorgen Iwan, wederom een zeer jonge chauffeur. Gezien je leeftijd de vraag: Wist jij altijd al dat jij chauffeur wilde worden?
Ik wist wel dat ik chauffeur wilde worden, maar ik ben eerst monteur geweest voor vrachtwagens bij defensie. Daar heb ik mijn school gedaan. Toen ben ik doorgegaan naar automonteur, in de normale autobranche. Dat was het niet helemaal, ik wilde uiteindelijk graag rijden op de vrachtwagen. Dus ik dacht: Ik ga kijken of ik nu aan de slag kan als chauffeur.

Monteur bij defensie klinkt ook wel als een stoer beroep moet ik zeggen, hoe was dat?
Ja dat was ook zeker leuk. Ik was in die tijd drie weken thuis (bij mijn ouders in Drachten) om naar school te gaan in Leeuwarden. Daarnaast ging ik, samen met de andere leerlingen, 1 week per maand naar Oorschot, de defensie basis in Brabant. We maakten daar gekke dingen mee, zoals in het bos slapen.’

Je hebt dan al heel wat mogen beleven op zo’n jonge leeftijd!
‘Ja, ik heb veel kunnen leren. Al ga je natuurlijk nog niet naar oorlogsgebieden tijdens je studie.’

Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om niet verder te gaan bij defensie?
‘Ik vind de mentaliteit daar een beetje anders, het paste niet bij mij. Ook wilde ik liever niet uitgezonden worden, dus ik dacht dan kan ik beter niet bij defensie blijven.’

Je zei eerder dat je eigenlijk altijd al wist dat je chauffeur wilde worden, waarom heb je dan eerst gekozen voor een carrière als monteur?
‘Ik vond het heel leuk om te sleutelen, sleutelen aan wagens is mijn hobby. Daarom ging ik eerst bij defensie om dat te leren. Na mijn niveau 2 monteur diploma, startte ik met niveau 3. Dat liep mis omdat het mij niet goed beviel. Toen dacht ik, dan is nu de tijd om te kijken of ik als chauffeur aan het werk kan.’

Heb je ook voorbeelden in je familie, leden ervan die ook chauffeur zijn?
‘Nee, ik heb geen familieleden die ook chauffeur zijn. Het leek me gewoon echt heel mooi om te doen.’

En toen was het zover, jij wist dat je chauffeur wilde worden. Hoe heb je dat toen aangepakt? 
‘Ik zag dat Van der Werff een aankomend chauffeur zocht, dus dat je kan solliciteren zonder dat je je rijbewijs al hebt. Dat heb ik gedaan, ik ben toen op gesprek geweest en meegegaan met een chauffeur. Dat vond ik erg leuk, waarna ik het traject ben aangegaan om chauffeur te worden.’

En tijdens het traject, wat deed je dan? Je mocht natuurlijk niet meteen rijden?
‘Ik ben gestart in de loods. Je begint dan in de middag met werken, je leert daar lossen, om vervolgens te laden. s Nachts ben je daarmee klaar. Op andere dagen rijd je les, voor het rijbewijs C. Een leuke combinatie dus!

Toen ik mijn rijbewijs haalde kon ik binnen een week beginnen als chauffeur, ze hadden chauffeurs nodig dus voor mij en voor hun kwam het op deze manier super goed uit.’

Je bent jong, de keuze voor een baas is reuze. Waarom koos jij juist Van der Werff als werkgever?
Ten eerste vind ik het werk gewoon heel leuk! Je rijdt door verrekte kleine straatjes en moet elke keer een oplossing zien te vinden om daar schadevrij doorheen te geraken, dat vind ik super leuk.

Ik heb een hartstikke mooie combinatie gekregen, een vrij nieuwe. Daar ben ik erg blij mee.

Als je ergens op je plek zit, kun je daar maar beter blijven. Als je het goed hebt, lekker blijven rijden waar je zit!

Bij Van der Werff heb je de combi en de trekker-oplegger. Ik heb een combi gekozen (bakauto van een meter of 11 en een aanhanger van zo’n 7 meter.) Ik heb dus altijd mijn eigen spullen bij me, zoals spanbanden etc. omdat ik dezelfde aanhanger heb elke dag. Ik vind het fijn om zelf verantwoordelijk te zijn voor mijn spullen, dan hoef je ook niet te zeuren. Als er wat stuk is, dan maak je het zelf/of laat je het maken. Ook geen gedoe met rommel in de touw bakken of in de trailer of dergelijke, ik ben daar zelf verantwoordelijk voor.’

Het klinkt alsof jij heel netjes bent!
‘Ja, soms wel een beetje te netjes zelfs vrees ik. Ik ben zuinig op mijn spullen in principe.’

Dat klinkt als een goede eigenschap!
Ik ben wel benieuwd, je bent natuurlijk veel onderweg. Ontstaan er ondanks dat wel eens fijne vriendschapsbanden tussen jou en je collega’s?
‘Ja, de jongens waarmee ik samenwerkte in de loods rijden nu ook allemaal op de auto. Daar heb ik bijna elke dag wel even contact mee! Even een belletje, zo van: Hey wat ben jij aan het doen, weet je al waar je gaat eten/overnachten? En dan houden we daar rekening mee, zodat we elkaar later die dag kunnen treffen.’

Leuk, zat je dan toevallig ook in dezelfde groep als Sjoerd Ime Venema? Daar moet ik aan denken omdat jullie van dezelfde leeftijd zijn.
‘Nee, Sjoerd Ime tref ik niet zo vaak. Hij doet ook een ander soort transport als ik. Ik geloof dat hij s avonds vaak ook thuis komt na een dag werken.’

Jij overnacht zelf door de weeks in de vrachtauto?
‘Ik ben vrijwel de hele week op pad. Dan heb je, vind ik, veel meer rust onderweg.’

Heb je thuis ook iemand die het jammer vindt dat je zoveel weg bent?
‘Nee, ik woon nog thuis. Ik ben wel bezig met een eigen huisje. Ik heb wel een vriendin, maar zij laat mij erg vrij en staat altijd volledig achter mijn keuzes. Super relaxt dus!’

Dat is fijn, dat je vriendin je daarin steunt.
Heb jij eigenlijk nog bepaalde dromen in de logistieke wereld waar jij je aan wilt wagen?
‘Dat vind ik lastig, ik kijk altijd meer naar hoe het nu gaat. Ik ben niet zo bezig met de toekomst. Ik hoop dat ik nog lang voor Van der Werff mag rijden. Toevallig heb ik nu net een verlenging van mijn contract gekregen, dus ik mag nog even een jaar blijven in ieder geval! Super fijn dat dat is gelukt in deze tijd, ondanks de Corona crisis.’ 

Je klinkt als een fijne, verantwoordelijke chauffeur. Ik snap wel dat ze jou graag in dienst willen houden!

Ter voorbereiding op dit interview heb ik natuurlijk even een kijkje genomen op jouw sociale pagina’s. Je hebt veel hobby’s zag ik, vertel!
‘Ja, ik doe aan motorcross als sport. Dit jaar is dat wat rustiger vanwege de Corona. DJ’en is een uit de hand gelopen hobby. Op feestjes word ik wel eens gevraagd om te komen draaien, een drive in show bijvoorbeeld. Dan word ik ingehuurd om te komen draaien.’

Leuk, verdien je daar ook een zakcentje mee?
‘Ja.’

Wat een leuke combinatie heb je op deze manier. En stel je voor, je breekt door als DJ. Kies jij dan voor een carrière in de muziek of blijf je rijden op de vrachtauto?
Chauffeur (zonder twijfel.) Voor mij is draaien puur een hobby. Hobby en werk moet je gescheiden houden, zeggen ze altijd. Het is perfect zoals het nu is.’

Je hebt leuke hobby’s. Je benoemd al dat motorcross je sport is. Heb jij naast deze sport ook andere tactieken om fit te blijven bij een beroep waar je vrij veel zit?
‘Voor de rest doe ik niet iets om fit te blijven. Ik moet ook zeggen, ik ben natuurlijk chauffeur bij Van der Werff. Maar naast het rijden ben ik ook heftruckchauffeur/verkeersregelaar en ik laad en los natuurlijk. Er komt best veel bij kijken, je zit zeker niet de hele dag stil!’

Zo te horen hoef ik me geen zorgen te maken over het feit of jij wel fit blijft!
We zijn alweer bij het einde aangekomen van dit interview. Als laatste nog de vraag: Je mag 1 vraag stellen aan de eigenaren van Van der Werff. Welke stel je?
‘Ik heb niet echt een vraag. Ik zou zeggen, lekker blijven doen wat jullie nu ook doen. Op de manier hoe jullie het nu doen, doen jullie het goed!’

Dat zijn mooie woorden om mee af te sluiten vandaag. Bedankt voor je tijd! En voor de lezer: Tot de volgende keer!