Interview: Bauke Schat

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 


Naam: Bauke Schat (56) 
Aantal jaar in dienst: augustus 2019 tot heden

Hi Bauke! Leuk om je te spreken. 
Voordat we losgaan op een aantal werkgerichte vragen vind ik het leuk om wat meer over jou persoonlijk te weten te komen. Vertel! Hoe ziet jouw thuissituatie eruit?
Ik heb twee kinderen. Een zoon van 24 en een dochter van 22 en ik heb er sinds een aantal jaren een schoondochter bij. Volgende maand ben ik, even denken hoor… 32 jaar getrouwd.

Dit is altijd cruciaal hé, het aantal jaar goed onthouden! 
Haha. Mijn vrouw kent mij inmiddels 36 jaar, ze weet hoe ik ben. 

Fijn dat je een mooie thuisbasis hebt. Wat onderneem jij verder als je niet aan het werk bent? 
Ik heb een bestuurlijke functie in een energiecoöperatie, ik ben daar secretaris. De drie Noordelijke provincies (Groningen, Drenthe, Friesland) hebben een coöperatieve energieleverancier “Energie VanOns” opgezet. Binnen de provincies zijn een groot aantal lokale energiecoöperaties waarvan ik bij een van de coöperaties secretaris ben. Hierdoor kunnen we honderd procent groene stroom leveren. De stroom die wij leveren aan de klanten is opgewekt door lokale coöperaties, met zonnedaken etc. Ik ben hier vanaf het begin bij betrokken geweest. Eerst als ambassadeur en toen de toenmalige secretaris opstapte omdat hij niet genoeg tijd had voor de functie heb ik die taak overgenomen dat was in 2014.

Mooi, zo’n duurzaam traject! Verdien je met dat werk, naast een goed gevoel, ook een extra zakcentje mee? 
Nee, dit is allemaal op vrijwillige basis (de hele coöperatie.) Het zorgt voor verduurzaming en ik vind het leuk om te doen. Het is namelijk heel iets anders dan mijn werk. Ik heb veel contact met mensen, omdat we voornamelijk doen aan mond tot mond reclame.

Wat mooi om te horen dat jij bezig bent met zo’n duurzaam verantwoorde hobby! 
Is het goed te combineren met je werk bij Van der Werff Logistics?
Ja, wanneer ik op de auto zit, werk ik rond de 55 uren per week. Nu zit ik tijdelijk in het warehouse. Over 3 weken ga ik weer op de auto. Het vrijwilligerswerk is vooral voor in de avonduurtjes, dat mag ik zelf indelen en kan ik het prima combineren. 

Super! 
Jij bent van origine chauffeur. Hoe ben je eigenlijk in het warehouse terecht gekomen?
Ja, ik ben inderdaad (van oorsprong) chauffeur. Ik heb bij mijn vorige baas twintig jaar op het buitenland gereden. Daar had ik op een gegeven moment genoeg van. Omdat ik meer bij mijn gezin wilde zijn ben ik in plaats van de ritten naar het buitenland in het warehouse terecht gekomen. Dat heb ik ruim veertien en een half jaar gedaan. 
Sinds augustus 2019 ben ik werkzaam bij Van der Werff als chauffeur, momenteel werk ik (sinds april dit jaar) tijdelijk in het warehouse. Er ging iemand uit en ze hadden mensen nodig. Vanwege de beginnende corona crisis destijds was het even onzeker of er wel nieuwe mensen aangenomen moesten worden. Daarom hebben ze mij gevraagd of ik tijdelijk wilde invallen in het warehouse.

Even tussendoor, als je het zo lang hebt volgehouden bij je vorige baas, was dat ook geen verkeerde baas lijkt mij! 
Nee, dat was zeker geen verkeerde baas. Het warehouse kreeg er nieuwe mensen bij en dat werkte voor mij niet echt. Ik ging vanaf dat moment met steeds minder plezier naar mijn werk. Dat viel mijn vrouw ook op. Toen ik doorkreeg dat ik daar niet meer op mijn plek zat was ik 55 jaar. Op die leeftijd is het wel een risico om van werkgever te veranderen. Het was voor mij een hele stap om definitief weg te gaan bij mijn vorige baas. 

Dat is zeker een hele spannende stap, je hebt dan nu ook weer een tijdelijk contract denk ik? 
Ja, ik heb eerst een half jaar via het uitzendbureau Werff Talent gewerkt. Vanaf augustus vorig jaar ben ik gaan rijden voor
Van der Werff. Toen ik weer op de wagen reed viel het mijn vrouw ook gelijk op dat ik weer vrolijk was! Ik heb de goede stap gemaakt. 
Begin dit jaar, in februari, hebben ze me officieel overgenomen en heb ik eerst een jaarcontract gekregen. Ik ben blij dat ik deze stap heb genomen, ik heb er geen behoefte aan om thuis te komen zitten! 

Gezien je verleden kun je in ieder geval wel zeggen dat je trouw bent aan je werkgever. Waar heb je je keuze op gebaseerd om specifiek bij Van der Werff aan de slag te gaan?
Ik heb Van der Werff uitgekozen omdat ik uitdaging zie in het werk. Ik vind het leuk dat ze veel gevarieerd werk hebben waardoor je op de meest uiteenlopende locaties komt. Bovendien kan ik hier op maandag van huis gaan en vrijdags weer thuiskomen dat vind ik fijn! Bij mijn vorige baas ging ik vaak zondags weg en kwam ik vaak op zaterdag thuis. 

Dat zijn zeker positieve punten die je daar aan stipt! Hey en nu in het warehouse: Wat voor functies zijn er in het warehouse en welke vervul jij nu tijdelijk? 
Je ziet hoofdzakelijk heftruckchauffeurs / orderpickers. Er zijn twee mensen die zowel Orderpicken als administratieve taken uitvoeren. Ik rijd op de heftruck. 

Kijk! Dat was toevallig een van de vragen. Ben jij een beetje wendbaar op die heftruck? 
Ja hoor, haha! Dat heb ik bij mijn vorige baas ook gedaan, al was ik daar in het laatst hoofdzakelijk administratief bezig. Ik heb veel ervaring. 

Je hebt van zowel het chauffeursvak als van het werken in het warehouse dus genoeg kunnen zien. Wat vind je onderaan de streep leuker? 
Toch wel het werken als chauffeur ja! Het is niet dat ik het warehouse werk niet leuk vind, maar chauffeur zijn heeft mijn voorkeur. 

Na 15 jaar warehouse werk te hebben gedaan (bij je vorige baas en nu bij Van der Werff) ben ik wel benieuwd naar antwoord op de vraag: “Wat maakt werken in een warehouse speciaal?” 
Ja, wat maakt het werk speciaal. Vooral dat je met een vaste ploeg alles met elkaar doet. Bovendien heb ik veel verschillende werkzaamheden en dat vind ik leuk om te doen. Je moet het zien en voelen om het echt mee te kunnen maken wat het speciaal maakt. 

Wat doe je nu precies op je werkdag? 
Wij ruimen het materiaal op dat hier gelost wordt door de vrachtwagens. We scannen en we pikken orders voor de volgende dag. We hebben een computer op de heftruck, daarop zien we de orders die wij moeten pakken. Die orders zetten we klaar zodat het in de avond geladen kan worden. 

En wat voor eigenschappen heb je volgens jou nodig om te werken in een warehouse?
Je moet heel flexibel zijn geen 9 tot 5 mentaliteit. De tijden verschillen iedere dag. Je werkt tot het werk klaar is. Wat gedaan moet worden, moet gedaan worden en kan niet blijven liggen.

Check! Werk je in een gevarieerd team qua leeftijden en man/vrouw verdeling op het moment?  
We werken nu in een team met alleen maar mannen. Bij mijn vorige baas werkten ook vrouwen op de vloer. Dat is leuk dan krijg je weer andere inzichten! Er zijn op dit moment een aantal jongens die hier tijdelijk werken, maar ook een paar die sinds kort vast op deze plek komen om de tijdelijke mensen te vervangen.

Ik kan me tevens voorstellen dat de dagen er nu anders uitzien dan voor de corona crisis. Is dat zo? Merk jij veel verschil of valt dat in een warehouse wel mee? 
Nee, ik merk niet echt verschil. Wij werken sowieso vaak al op meer dan 1.5 meter afstand van elkaar en qua werk loopt het gelukkig ook gewoon door. Het verschil voor mij persoonlijk is dat ik dus tijdelijk in het warehouse werk om bij te springen.

Even heel wat anders: “Op welk moment in jouw leven/carrière ben jij het meest trots? En waarom?” 
Zonder twijfel de geboorte van mijn beide kinderen. Ze zijn beide niet op de natuurlijke manier op de wereld gekomen. We hebben wat medische hulp gehad om onze kinderen te kunnen krijgen. Dat wij onze twee prachtige en gezonde kinderen hebben gekregen is iets waar mijn vrouw en ik heel gelukkig mee zijn, we zijn apetrots op ze. 

Wat fijn dat jullie zo gelukkig mochten zijn om een stel mooie kinderen te krijgen! 
Met deze mooie trotse woorden gaan we bijna afronden. Nog een laatste vraagje: “Stel je mag een vraag stellen of een suggestie doen aan de ondernemers achter het bedrijf, welke stel/doe je?”  
Ik doe dan een suggestie. Qua warehousing zou ik, wanneer het weer mogelijk is om nieuwe mensen aan te nemen, mensen inzetten die daar echt hart voor hebben. Nu worden er (vanwege omstandigheden) tijdelijk chauffeurs ingezet. Het is mooi als er mensen in het warehouse komen die hart hebben voor dat soort werk. Daar heb je echt goede mensen aan. Ik denk dan ook even terug aan mijn vorige baan. Zulke mensen kun je echt vasthouden omdat hun hart er ligt. 

Bedankt voor de suggestie en voor je tijd Bauke, leuk om wat meer te leren over het warehouse!