Interview: Bas Eek

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Naam: Bas Eek (37)

Charter voor Van der Werff Logistics (bij depot Elshout): Sinds 1 maart 2018

Goedemorgen Bas!
Jij rijd in een wagen waar Kees Eek op staat. Vertel: Hoe zit dat?
‘Mijn vader heeft al heel lang een transportbedrijf en zijn naam is, je raadt het al: Kees Eek. Je kan het ook omdraaien, dan staat er hetzelfde!’

Zo, dat duurde even voordat dat binnen kwam. Kee seeK, ik snap het!
Rijd jij altijd al voor het bedrijf van je vader?

‘Ik mocht vroeger niet gelijk het transport in, ik moest eerst een vak gaan leren. Dus ik ben monteur geweest in de speedboten en poetser (in de avonduurtjes) en ik werkte bij een aannemersbedrijf. In mijn dorp hadden we een bedrijf die wasserijmachines maakten, daar stond ik in de werkplaats constructie bank werkzaamheden te doen en te lassen.

Ik ben gediplomeerd constructiebankwerker en lasser. Ik ben ook fotolasser. Van mijn opa heb ik leren smeden. Dus ik kan ook ambachtelijk smeden. Daarnaast heb ik heel veel renovatie en bouw problemen aangepakt.’

Zo, jij hebt veel gedaan! Waarom kon je niet meteen de transport in? Dat zeg je zo specifiek.
‘Mijn pa wilde dat ik eerst een opleiding ging doen of een vak ging leren. Ik kon volgens hem altijd nog chauffeur worden.

Ik heb acht jaar in het familiebedrijf van mijn moeder gezeten. Mijn vaders familie heeft een transportbedrijf en mijn moeders familie heeft een staalbedrijf. Bij het staalbedrijf reed ik in een bakwagen met autolaadkraan. Ik reed de materialen naar de bouw toe, dan zette ik de jongens aan het werk. We hadden een ploeg van acht man. Ik hees dan de materialen omhoog en monteerde deze.’

Leuk werk! En wat ging je daarna doen? Na je werkzaamheden voor het familiebedrijf van je moeder.  
‘Daarna heb ik acht jaar bij een ander staalbedrijf gewerkt die standbouw deden. Ik werkte toen vast voor Land Rover/Jaguar, dat werk mocht ik overal over de wereld doen. Dat was wel een ervaring.’  

Dat is stoer, hoe ziet dat werk in de standbouw eruit?
‘Wij bouwden de stands op voor de autoshows (bijvoorbeeld voor het introduceren van nieuwe modellen.) Daarmee kwam ik overal over de wereld. Er zijn zes kranen in de wereld waarmee die stand constructies in elkaar gezet worden, ik mocht/kan deze kranen besturen! Gemiddeld waren de stands die we bouwden 30 meter breed en 50 meter lang.’

Zo dat zijn enorme stands, stoer werk!
Bas, jij “mocht” niet meteen de transport in. Betekent dit ook dat je pas op latere leeftijd leerde rijden?
‘In principe kan ik vanaf mijn 6e levensjaar al rijden op de vrachtwagen. Maar dat is natuurlijk geheim.

Ik was 18 jaar toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik heb mijn eerdere werk gelukkig altijd kunnen combineren met transport.

De staalbedrijven waar ik werkte hadden eigen vrachtwagens, daar reed ik dus ook al.

Nu rijd ik sinds maart 2018 voor het bedrijf van mijn vader, waar ik ook aandelen in heb.’

Je hebt er dus al veel ritten op zitten!
Was was de mooiste rit volgens jou?
‘Ik heb samen met mijn vader in een demo auto een rit naar Parijs gemaakt. We moesten een nieuwe auto aanschaffen en wilden hem eerst proberen. We kregen een Mercedes mee en brachten daarmee groente en fruit naar Parijs.

Toen we belden om door te geven dat we gelost hadden, hoorden ze dat wij samen waren. Omdat we beiden een groot rijbewijs bezitten mochten we toen bijladen in Antwerpen om vervolgens door te rijden naar Stockholm en Trondheim (boven in Noorwegen.) Dat was echt mooi rijden! Met die bergen en dat wilde water daar.

Voor de terugvracht moesten we vis laden. De trailer die we hadden was niet helemaal geschikt voor vis. De vis zit in bakken met ijs en daar vanaf komt altijd vrij veel smeltwater. In de koeltrailer die mijn pa had zaten geen ontwateringsgaten. Op een gegeven moment seinden mensen die achter ons reden naar ons. Bij een benzinestation hebben we daarom, op een helling, de deuren van de trailer open getrokken en toen kwam er een zee van viswater uit! De hele straat zat eronder! Bij dat specifieke benzinestation is denk ik een tijdje niet getankt door die stank, haha!’  

Oh, wat zal dat smerig geweest zijn!
Klinkt wel echt als een fantastische rit!

‘Dat was het! We hebben in een week tijd 6000 km weggereden!’

Wat gaaf dat je dat samen met je vader kon doen. zulke ritten zijn goud waard!
Wat is, tegenover die mooiste rit, je grootste irritatie op de weg?
‘Ik heb een afstand systeem. Dus als iemand mij afsnijdt, om nog net op het laatste moment even een afslag te kunnen pakken, dan gaat bij mij alles vol in de ankers als ik niet reageer. Als ik niet snel genoeg ben met reageren, dan zou ik een probleem hebben. Ondanks dat ik mijn lading altijd goed vastzet, komt zo’n spontane stop hard aan op de lading.’ 

Dat lijkt mij met recht een grote irritatie!
Heb je ook favoriete ladingen?
‘Ik houd juist van de afwisseling.

Ik ben wel goed in het adressenwerk. Als ik van de planning een rit krijg die verspreid gereden moet worden over twee dagen, kan ik binnen 1 dag klaar zijn. 20 adressen (van afwijkende maten) op 1 dag is mijn record.

Hoe kan dat? Dat jij dat zo snel voor elkaar krijgt?
‘Dat is denk ik een manier van laden, daar heb ik een bepaald idee over. Ik ben gemiddeld 10 minuten bij een klant bezig. Mijn collega’s vragen regelmatig aan me hoe ik dat doe!’

Stoer, dat zijn handige skills.
Stel je voor je wilt werken als chauffeur. Wat raad je aan? Voor jezelf beginnen of in dienst werken?
‘Ik zou eerst in dienst gaan om te kijken wat voor soort werk je leuk vind. Voor je eigen beginnen kan altijd nog!’

Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe dat werkt, voor jezelf starten. Vrachtwagens lijken mij onwijs duur in de aanschaf, is het mogelijk om de wagen te leasen of moet je meteen kopen?
‘Als je het goed doet, koop je hem. Voor een startende ondernemer is dat echter vaak niet haalbaar. Als je het slim doet koop je een auto met een aanbetaling en dat je de rest van het bedrag af mag betalen binnen een bepaalde termijn. Mijn wagen is bijvoorbeeld na vijf jaar van mij. Ik heb mijn auto vanaf april 2018, dus nog ongeveer drie jaar en dan is hij van mij.’

Wat gaaf, een eigen vrachtwagen! Eerder benoem je dat je speedboten hebt gepoetst. Ben jij door die ervaring nu ook extra poetserig als het aankomt op je eigen truck?
‘Jazeker, zoals je kunt zien op de foto poets ik mijn vrachtwagen met de hand. Ik ben erg zuinig op mijn wagen!’

Ik zie het, een heel karwei!
Ik zal je niet langer storen, zodat je verder kunt. Bedankt voor het interview Bas!