Interview: Arjen Dillema

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Arjen Dillema

In dienst sinds: 1 september 2019

Goedemiddag Arjen! Wat mooi dat jij zin en tijd had om te vertellen over je ervaringen m.b.t. het zij- instroomtraject dat je hebt gevolgd bij Van der Werff. Ik val meteen met de deur in huis: Hoe kwam je erbij om mee te doen aan dit traject?
‘Ik wilde altijd al iets anders. Ik werkte hiervoor in de detailhandel (in de bakkerij van een supermarkt.) Daar was ik klaar mee, dat was iedere dag hetzelfde. Ik merkte dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Tijdens voetbaltraining vertelde een teamgenoot, die zelf bij Van der Werff werkte destijds, tegen mij dat ze zochten naar zij- instromers. Mijn broer is ook vrachtwagenchauffeur, dus ik kreeg wel het een ander mee uit die wereld. Zo ben ik ertoe gekomen om deze stap te maken.’

Had je er al eens eerder bij stilgestaan dat je deze richting op wilde gaan?
‘Ja dat wel, maar ik heb de stap niet eerder genomen omdat ik een vaste baan had en dus een beetje bleef hangen.’

Stoer dat je dat toen toch hebt gedaan.
‘Ja, ik dacht: Ik word ook ouder, dus als ik een stap in de richting van het werken als chauffeur wil zetten moet ik het nu doen.’

Heb je nu het gevoel dat je toen de goede keuze hebt gemaakt om het zij- instroomtraject aan te gaan?
‘Ja, absoluut! Wanneer ik thuiskwam van mijn vorige werk had ik nergens meer zin in, het was gewoon niet meer wat ik wilde. Ik was echt toe aan iets nieuws. Mijn vriendin en ik merken allebei dat ik nu, sinds ik bij Van der Werff werk, veel beter in mijn vel zit!’

Super, dat is hoe het ‘hoort’ te zijn!
Vond je het behalen van je groot rijbewijs eigenlijk moeilijk?
‘Nee, ik heb binnen een half jaar alles in één keer gehaald. Ik was er dus zo doorheen. Eerst moet je je theorie halen, daarna ga je voor je rijbewijs C en daarna voor rijbewijs CE. Voor het C rijbewijs staat 29 uur en voor het CE rijbewijs 20 uur (meen ik me te herinneren.) Je rijdt soms ook wel eens twee a drie uur achter elkaar les, dus dan ben je er zo doorheen .’

Waar houd je je in die eerste maanden, naast het behalen van je rijbewijzen, mee bezig?
‘De duur van het traject hangt af van hoelang je over je rijbewijs doet. Je werkt ‘s middags in de loods. Je leert echt de basis, bijvoorbeeld: laden/lossen en het veilig lading zekeren. Je werkt veel met afwijkende maten, het is dus soms een hele uitdaging om alles op de juiste en veilige manier te laden zodat de chauffeur veilig op pad kan. Tevens leer je omgaan met een (meeneem) heftruck. Hier leg je dus echt de basis. Ik startte om half 5 en ik werkte tot ongeveer 2 a 3 uur in de nacht. Per week werkte ik ongeveer 40 uur, maar het aantal werkuren hangt ook af van hoe druk het is. Tijdens het werken in de loods voelde ik veel vrijheid. Alles kan en fouten maken hoort er gewoon bij, die maken we allemaal. Overdag volgde ik de rijlessen.’

Ik hoop dat je dan niet heel vroeg hoefde te lessen in verband met de nachtelijke uurtjes in de loods?
‘Nee, je kan natuurlijk zelf voorkeur aangeven qua lestijden. Ik reed bij Berend Knol en die weet dat er bij Van der Werff in de avond wordt gewerkt. De rij-instructeur houdt daar dus ook rekening mee bij het inplannen van de lestijden.’

En wanneer je je rijbewijs hebt, mag je dan meteen als chauffeur aan de slag?
‘Ik ben redelijk snel op de auto gekomen ja. Ik haalde mijn rijbewijs en de week daarna zat ik op de auto. Eerst ga je dan met een mentor chauffeur mee, ik ben vier dagen mee geweest. Hier leer je onder andere omgaan met de boordcomputer en een stukje administratie. De laatste stappen in het leerproces dus, zodat je daarna zelfstandig op pad kan. Maar als ik ergens niet uitkom of wil weten wat de beste manier is om iets te doen, kan ik altijd terugvallen op mijn mentor chauffeur.

P.s. Afhankelijk van hoe het gaat ga je normaliter 1-2 weken met een mentor chauffeur mee, net wat jij en je mentor nodig vinden.’

En verdien je tijdens het traject zelf ook al salaris?
‘Jazeker. Dat is ook het mooie, je krijgt gewoon betaald. Ik woon samen, dus voor mij was dat wel belangrijk. Je krijgt eerst wel minder dan een chauffeur, qua loon word je eerst ingedeeld in de loods. Maar zodra je op de auto komt ga je gelijk over naar een chauffeur salaris.’

Dat is fijn. Moet je ook zelf meebetalen aan de rijbewijzen of worden deze voor je vergoed?
‘Hiervan wordt een heel groot deel vergoed. Er zit subsidie op en Van der Werff betaalt een groot deel. Zelf betaal je een klein deel. Ik weet niet meer precies hoeveel procent van de totaalprijs dat was. Tijdens het werken in de loods betaalde ik maandelijks een deel af. Nu ik chauffeur ben betaal ik iets meer af, omdat ik ook meer verdien. Je kunt zelf aangeven wat je kan missen, de een heeft nu eenmaal meer maandelijkse kosten dan een ander. Natuurlijk hangt het uiteindelijke bedrag ook af van hoelang je doet over het behalen van je rijbewijzen. Als je meer rijlessen nodig hebt, zijn de kosten natuurlijk ook hoger.’

Dat klinkt logisch!
Wat zijn volgens jou de eigenschappen die je nodig hebt als je dit traject wilt aangaan?
‘Je moet echt gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben. Je maakt lange dagen, daar moet je goed tegen kunnen. Ook ben je wel eens een nacht weg, daar moet je wel rekening mee houden. Ook wat betreft je thuissituatie.’

Krijg je tijdens zo’n zij- instroomtraject ook de kans om een leuke band op te bouwen met andere collega’s?
‘Ja, ik zat echt in een hechte groep. We werkten serieus en hard, maar er was ook zeker tijd voor grappen. Toen ik het traject volgde werkte ik samen met 1 loodschef, 3 vaste heftruckchauffeurs en er waren toen 3 of 4 zij- instromers. Dat half jaar was dan ook zo om. Die mannen, waarmee ik toen in de loods werkte, kom ik nu ook weer tegen op de weg. Dat is leuk en ik maak vaak nog even een praatje met ze!’

En als je je werk nu moet omschrijven, welke drie woorden kies je dan?
‘Ten eerste vind ik de vrijheid lekker, alleen op pad. Je komt overal en nergens, dat houdt het spannend vind ik. Soms kom je op krappe plekken. Daar weer schadevrij uitkomen, zorgt voor een stukje extra uitdaging. Die uitdaging houdt het leuk. En de afwisseling, elke dag is anders!’

Voor de mensen die er bang voor zijn dat ze veel zitten bij dit beroep. Is dat een feit of een fabel?
‘Dat is een fabel, het is echt niet zo dat je alleen maar zit wanneer je werkt als chauffeur. Ik ben veel bezig met laden/lossen en met het manoeuvreren van de meeneemheftruck. De meeste mensen onderschatten hoeveel je beweegt bij dit beroep!’

Wil je nog doorleren binnen je nieuwe beroep en voel je hiervoor ruimte bij Van der Werff?
‘Voor nu wil ik eerst ervaring opdoen. Daarna zien we wel waar het schip strandt. Er zijn absoluut mogelijkheden binnen Van der Werff. Je kan alle kanten op als je dat wilt.’

“Als dit is wat je wilt, dan moet je het doen!”

Wil je nog advies geven aan Van der Werff Logistics als bedrijf? Zijn er dingen die anders of beter kunnen?
‘Nee eigenlijk niet. Ik ben er nu nog niet zo lang, maar ik heb het ontzettend naar mijn zin. Het is goed zoals het nu gaat. En ik weet dat ik alles kan vragen. Ik voel me goed op mijn plek bij dit bedrijf. Ik werd ook vrij snel toegevoegd aan de groepsapp van de chauffeurs. Als ik nu bijvoorbeeld een nachtje weg ben, vraag ik wel eens of ze nog een goed plekje weten om te staan. Vaak word ik dan al snel geappt of gebeld door mijn collega’s.

Ook wel leuk om nog even te vermelden: Bij Van der Werff is ook een chauffeurscoach. Hier kun je altijd op terugvallen wanneer je ergens tegenaan loopt.’

Wat zou je willen zeggen tegen de mensen die dit lezen en toch nog twijfelen om het zij- instroomtraject aan te gaan?
‘Het is een mooi leerzaam traject om zo aan het chauffeursvak te beginnen.

Als je het wilt maar je twijfelt nog, dan kun je altijd vragen of je een dag mee mag lopen. Dan kun je ervaren of dit beroep daadwerkelijk bij je past! Ik heb zelf destijds mijn brief en CV ingestuurd en daarna een gesprek gehad. Tijdens het gesprek hebben we toen de afspraak gemaakt dat ik een dag mee kon lopen om te kijken hoe het in de praktijk was.

En als je al weet dat dit is wat je wilt, dan zou ik die stap gewoon zetten!’

Lijkt het jou ook ontzettend leuk om als zij-instromer bij ons aan de slag te gaan? Klik dan hier op de link naar onze vacature en solliciteer vandaag nog!