Interview: Antoine Lambooy

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Waar komt de liefde voor de vrachtwagen vandaan?
‘Vanuit vroeger, mijn vader was namelijk ook al vrachtwagenchauffeur. Daarbij komt dat ik het van kinds af aan al in mijn kop had zitten, dat krijg je het er bij mij niet meer uit. Op mijn 18 haalde ik mijn rijbewijs, dus ik rijd nu al 8 jaar.’

Als jij ergens je zinnen op hebt gezet dan blijft dat dus zo!
‘Ja, dit werk sprak me gelijk aan. Ik ging elk weekend en elke andere vrije dag die ik vrij had met mijn vader mee. En als ik niet met mijn vader mee kon, dan ging ik wel met een collega mee. Het is er echt met de paplepel ingegoten.’

Leg eens uit in drie woorden uit wat het dan is dat dit beroep zo bijzonder maakt.
‘Uitdaging van de moeilijke adressen. Je komt overal en ja, ik houd er gewoon van! Het is moeilijk uit te leggen.’

Dit geeft al een goed beeld! Wat voor soort diensten rijd jij?
‘De ene keer ben ik de hele week van huis weg, de andere keer ben ik elke avond thuis. Dat verschilt per keer.’

Heeft je vriendin er ook moeite mee dat je soms wat langer van huis bent?
‘Nee, mijn vriendin is dat al helemaal gewend. Mijn schoonvader is namelijk ook vrachtwagenchauffeur en die is ook de hele week van huis.’

Dat komt goed uit! Heb je via die weg je vriendin ook leren kennen?
‘Nee, die ken ik van tentfeesten. Ik weet niet meer welk feestje het was. Ik ken haar al heel lang en kwam haar wel vaker tegen op verschillende feestjes. Ik herinner ons nog wel onze ontmoeting tijdens de fanclubdag van WC Experience, dat is een band bij ons in Brabant.’

Kijk, jij houdt zo te horen wel van een feestje op zijn tijd! Vind je het jammer dat je deze nu even moet missen?
‘Ja, twee weken terug zou ik eigenlijk met een maat van me naar een festival gaan bij ons in de buurt. Maarja, dat ging nu natuurlijk niet door. Gelukkig kon ik er toch nog een beetje genieten van Intens (festival) via een livestream! 

Dat is een mooie manier van Intens om de fans tegemoet te komen zeg!
Je verteld vol lof over je vriendin, reist zij onderweg ook met je mee?
‘Jazeker, boven in mijn cabine hangt een bordje waar Lianda opstaat!

Een tijd geleden zagen we in het interview met Dimitrie dat hij trouwde met de liefde van zijn leven in een truck van Van der Werff. Is dat niet ook iets voor jou?
‘Ooit als ik ga trouwen wil ik dat wel doen ja. Dan wil ik met de vrachtwagen naar het stadhuis rijden.’

Mooie toekomstplannen!
Even terug naar je werk: Rijd je altijd al bij Van der Werff?
‘Nee, na de studie tot vrachtwagenchauffeur kwam ik te werken bij De Rooij. Maar toen De Rooij richting faillissement ging hebben ze dankzij de overname door Van der Werff Logistics een doorstart kunnen maken. Na die overname ben ik even weggeweest en daarna ben ik in dienst gekomen bij Van der Werff.’

Je hebt dus even kort een uitstapje gemaakt naar een andere baas, dat paste niet bij jou?
‘Nee, ik miste het werken met de bouwmaterialen. Daarbij vind ik het leuk om te werken met meeneemheftrucks. De werkzaamheden die ik deed bij De Rooij werden ook overgenomen door Van der Werff en dat vond ik altijd erg leuk om te doen!’

Dat klinkt als een mooie combinatie! En voel je je ook thuis in het bedrijf?
‘Ja, super. Ik kan het heel goed vinden met mijn collega’s en mijn collega’s met mij. We helpen elkaar altijd. Natuurlijk ligt het er ook aan hoe je jezelf opstelt. Ik ga altijd met plezier naar mijn werk!’    

Dat is goed om te horen!
Vervoer jij specifieke ladingen? Of rijd je vaak met een ander soort lading?
‘Ik rijd vaak met een zeiloplegger. Ik rijd met alles wat maar in de oplegger past. Daarnaast mag ik af en toe tussendoor wel eens een rit naar Frankrijk doen. Daar breng ik dan agrarische machines naartoe.’

Is Frankrijk ook jouw favoriete bestemming om naartoe te mogen rijden?
‘Dat maakt mij niet zo heel veel uit. Ik vind Normandië (Frankrijk) wel een heel mooi gebied om te rijden. Ik moet daar wel eens naar Brest toe. Ik spreek zelf maar weinig Frans, maar de mensen daar zijn altijd erg vriendelijk richting mij. Ze helpen altijd goed.’ 

Schieten je, naast deze mooie Franse ritten, ook nog andere leuke verhalen te binnen die je met de mensen wilt delen?
‘Ik kreeg een keer politiebegeleiding toen ik de stad Antwerpen uit moest rijden. Officieel mag je maar tot 11 uur lossen en ik was om kwart over 11 pas klaar met lossen. Na 11 uur gaan de paaltjes omhoog en komt het winkelpubliek. Het was erg druk! Dus de politie bood toen aan om mij te begeleiden bij het verlaten van het centrum. Dat vond ik wel geinig!’ 

Kijk, die herinneringen vergeet je niet gauw!

Voorafgaand aan het interview heb ik jouw profiel even bekeken. Jij maakt echt hele mooie foto’s. Is fotografie een passie van jou?
‘Ja, dat kun je zeker zeggen. Het model is meestal een Van der Werff vrachtwagen. Ik heb geen cursus gedaan in fotograferen, ik heb het mezelf aangeleerd en af en toe leer ik dingen bij van mijn tante in Denemarken. Mijn tante is namelijk hobbyfotograaf. Als ik daar op vakantie ben leer ik telkens weer nieuwe ‘trucjes’ van haar!

Super, onze lezers zullen nog wel eens vaker foto’s van jou voorbij zien komen!
Even terug naar het chauffeurswerk. Neem jij wel eens iemand mee onderweg? Lifters bijvoorbeeld?
‘Lifters zou ik niet zo snel meenemen, daar hoor je zulke gekke verhalen over. Lifters die chauffeurs beroven, dat soort verhalen. Een bekende van mijn vader is bijvoorbeeld wel eens beroofd onderweg. Bovendien is het niet toegestaan om lifters mee te nemen.

Ik rijd wel jaarlijks ritten met mensen met een handicap. Dat vind ik hartstikke mooi om te mogen doen. Die mensen bezorg je dan de dag van hun leven. Hier in het Zuiden vinden deze ritten ieder ieder jaar plaats in September. Dit jaar kon het helaas niet doorgaan vanwege de Corona. Jammer, maar wel begrijpelijk.’ 

Dat soort dagen zijn super! Hopelijk kan het volgend jaar weer doorgaan!
Qua lifters is het begrijpelijk dat je na zulke verhalen wat voorzichtiger wordt. Over voorzichtigheid gesproken, heb je wel eens een ongeluk meegemaakt onderweg?
‘Ik zelf gelukkig niet. Ik zie wel eens ongelukken gebeuren. Ik kon daarbij niet stoppen, want ik reed parallel aan de weg waar het ongeluk plaatsvond.’

Heftig om dat te zien, als chauffeur kom je natuurlijk van alles tegen op de weg. Wat zou volgens jou zorgen voor minder ongelukken op de weg?
‘Dat personenwagens stoppen met anderen afsnijden. Ik kan daar niet met mijn verstand bij. Mensen moeten gewoon bij de les blijven en op de weg letten. Het zou ook goed zijn als het inhaalverbod er niet meer was.

Dit verbod is vooral erg onhandig en onveilig bij invoegstroken. Als een personenwagen in wil voegen, kan ik soms niet uitwijken naar de linker rijbaan omdat dit niet mag vanwege dit inhaalverbod. Dat is onhandig!’

Begrijpelijk dat je dan juist dat verbod zou weghalen.

Tot slot: Heb je ook nog advies dat je mee wilt geven aan de ondernemers die achter Van der Werff zitten?
‘Nee eigenlijk niet, ik heb het goed naar mijn zin. En als ik wel ergens mee zit kan ik bellen met de planners, dan wordt alles gewoon in netjes overleg geregeld.’

Super dat er zoveel mogelijk is!

Antoine, bedankt voor je tijd en ons leuke gesprek!