fbpx

Ons nieuws

Nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen

Voorkant met logo van DAF-cabine

Van der Werff Logistics heeft een nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen. Om dit te vieren hebben we een mooi filmpje geschoten waarbij wij trotst laten zien wat deze Lange Zware Vrachtwagencombinatie allemaal kan. 
Lees meer

Kom naar de speeddate!

Op 2 november ’19 organiseert Van der Werff Logistics weer een speeddate voor geïnteresseerde chauffeurs en monteurs die een kijkje willen nemen bij ons bedrijf.  
Lees meer

Loodsvoorman (fulltime)

Overslagloods

Van der Werff Logistics Heerenveen verzorgt voor klanten voornamelijk binnen de Benelux het vervoer van bouwmaterialen, verpakkingsmaterialen en goederen voor de productie industrie. Transporten worden verricht met zowel open als dichte wagens voorzien van kraan of meeneemheftruck.

Wij zijn op zoek naar een enthousiaste

Lees meer

Vrije dagen april en mei 2018

Overslag

HEERENVEEN – Komende tijd staan er weer een aantal feestdagen voor de deur, te beginnen bij koningsdag. Dit kan extra levertijd tot gevolg hebben aangezien de druk op de overige dagen zal toenemen.

Lees meer

Van der Werff Logistics opent vestiging in Waalwijk

Al langere tijd was Van der Werff Logistics op zoek naar een vestiging in het zuiden van Nederland, zodat klanten een betere spreiding geboden kan worden wat betreft de Benelux. Eind 2015 deed zich een situatie voor welke goed aansloot op voornoemde wens. Dit zorgde er voor dat Van der Werff Logistics sinds 1 januari 2016 een vestiging heeft in Waalwijk. Lees meer

Interview: Wesley Rüter

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

 

 

Naam: Wesley Rüter
Leeftijd: 23

In dienst sinds november 2020

Hi Wesley, vertel hoe lang werk jij al bij Van der Werff?
Dit is mijn tweede maand, dus nu een week of vijf. Ik ben begin november begonnen.

En dan is natuurlijk de grote vraag: bevalt het goed?
Het bevalt zeker!

Voordat ik het vergeet: hoe oud ben jij eigenlijk Wesley?
Uhm, 23! Poeh ik houd dat echt niet meer bij. Vanaf mijn achttiende ben ik gestopt met tellen, dat jaar was het belangrijkste voor mij. Ik mocht toen starten met mijn droom om vrachtwagenchauffeur te worden, ik mocht drinken en alles was nieuw.

Ben je dan ook vanaf je (zo te horen spectaculaire) achttiende levensjaar al chauffeur?
Ja. Ik heb voor mijn achttiende al wel in het transport gezeten en onder begeleiding gereden vanaf zestien-plus. Daarna ben ik vanaf mijn achttiende inderdaad zelf op de vrachtwagen gekomen.

Waarop was je keuze gebaseerd om vrachtwagenchauffeur te worden?
Een stuk van de wereld zien. Vrijheid die je hebt. Onderling contact met de mensen. Je komt overal, dat vind ik mooi.

En hoe wist jij dat al deze pre’s verbonden waren aan dit beroep? Zit het chauffeurs bloed in de genen?
Nee, ik ben de enige. Ik heb op YouTube veel filmpjes gekeken en ik speelde vroeger altijd simulator spellen. Zo is het er eigenlijk een beetje ingekomen.

Bij jou zat het er al jong ingebakken dus, gaaf die simulator spellen.
Bij wat voor bedrijf ben je gaan werken toen je je rijbewijs haalde?
Ja, dat klopt! Ik ben eerst bij TransMission terecht gekomen. Een distributiebedrijf wat pakketbezorging doet, pallets en rijden met goederen met grote/afwijkende lengtes.

Heb je daar gewerkt tot je bij Van der Werff kwam werken?
Nee, ik ben gestart bij TransMission. Daarna heb ik een tijdje in de afzetcontainers gezeten, zaagsel rijden. Dat was niks voor mij. Bij dat werk zet je de containers bij een houtzagerij neer, die je vervolgens aansluit met met een pijp zodat het zaagsel en de stof van de klant in de container wordt gezogen. Die containers stonden dan bij de klant tot ze vol waren en dan moest ik ze omwisselen en lossen etc. Bij deze klussen kwam je in de cabine het stof overal tegen. Ik heb een hekel aan stof in de cabine, je zit er toch de hele dag in. Dat werk heb ik dus ook maar een maand of vijf volgehouden. Na het afzetcontainer-werk ben ik teruggegaan naar TransMission en vervolgens kwam ik terecht bij Van der Werff.

En ben je nu tevreden met het werk wat je nu doet?
Ja ik ben hartstikke tevreden. Ik heb gelijk mijn eigen wagen toegezegd gekregen. Het is schoon werk. De cabine blijft mooi schoon. En het is bovendien flink uitdagend.

Wat maakt het uitdagend voor jou?
Ik heb nog geen ervaring met de meeneemheftruck, tenminste niet voor Van der Werff. En de smalle straten waar je komt in de gehuchtjes waar nooit iemand van heeft gehoord. Daar kom ik en dat vind ik uitdagend.

Je hebt nu vijf jaar ervaring. Wat is een les die je is bijgebleven?
Ik heb één keer een hele grote fout gemaakt. Ik ging een straat in waar ik eigenlijk niet in had gemoeten. Toen maakte ik op de gok een bocht. Uiteindelijk ben ik uitgestapt, maar dat was veel te laat natuurlijk. Dus een personenwagen die daar geparkeerd stond was van voor naar achteren opengeritst. Ik heb geleerd om eerst uit te stappen, voordat je de bocht neemt. Jammer dat ik dat op die manier heb moeten leren.

Ja, maar meestal zijn de momenten waar je een fout maakt de momenten waar je het meest van leert. Rijd jij vaak met dezelfde ladingen of verschilt dat iedere dag?
Het verschilt waar ik ‘s avonds eindig. Het kan zijn dat ik gelijk doorleveringen heb, maar het kan ook zijn dat ik een regiolading krijg en dat ik uiteindelijk weer ergens anders eindig. Het is heel verschillend. Ik weet natuurlijk wat er in mijn wagen zit, maar als hij leeg is weet ik van te voren niet waar ik uitkom. In de loop van de dag krijg ik dat te horen.

Heb je ook nog voorkeur voor bepaalde typen lading?
Ja zo zwaar en groot mogelijk, dat vind ik het mooist. Je wagen heeft dan iets meer nodig om op te trekken. Je remweg is langer. Je vraagt meer van je wagen en meer van jezelf in de concentratie. Ook dat zorgt voor meer uitdaging.

En heb je ook voorkeur waar je uitkomt, qua klant?
Nee, ik leer nu telkens meer klanten kennen. Maar ik heb geen voorkeur daarin.

Qua klant geen voorkeur dus. Heb je wel voorkeur voor de omgeving waar je rijdt?
Ik vind de ritten naar België altijd mooi. Ik mag het misschien niet zeggen maar: hoe het volk daar rijdt, dat vind ik gewoon grappig om te zien. Je ziet ook veel meer van buiten, de natuur is er mooi.

En je noemt: ik heb eigenlijk wel dikke lol om mensen die niet kunnen rijden. Heb je ook bepaalde irritaties onderweg?
Als automobilisten ineens 70/75 kilometer per uur voor je gaan rijden op een snelweg waar je niet in mag halen. Dat vind ik bloedirritant. Het zijn vaak mensen die omvallen als ze niet vooruit blijven rijden. Wat mij betreft kan de overheid soms best wat strenger zijn in het controleren van rijkunsten (bij oudere mensen).

Je krijgt de macht, welke verkeersregel verander je?
Zonder twijfel: dat je mag inhalen.

Even fantaseren: er zijn geen vrachtwagenchauffeurs. Hoe ziet de wereld er dan uit volgens jou?
Ik denk heel kaal. Want alles hangt van elkaar af. Als wij ergens stenen moeten brengen om een huis te bouwen. Als die stenen daar niet komen, dan kun je geen huis bouwen. Als de producten uiteindelijk van de fabriek niet meer naar de stenenboer gebracht worden, kunnen die geeneens stenen maken. Ja ik denk dat alles van elkaar afhangt.

Dus we komen dan terug in het stenen tijdperk, waar we uit noodzaak moeten bouwen met de stenen die we hebben?
Ja dat denk ik wel!

Hey Wesley, je wint 30 miljoen! Blijf je werken in de logistiek of zeg je dan gedag tegen transport?
Ik denk dat ik dan wel blijf werken. Wel minder, maar ik wil wel bezig blijven. Ik ben sowieso geen stilzitter.

Zo te horen ben je een ondernemend type. Heb je wel vaste vrije dagen of werk je het liefst altijd door?
In principe ben ik iedere dinsdagavond thuis om met mijn vriendin af te spreken. De rest van de week ben ik in op pad t/m vrijdag (avond). Het komt natuurlijk wel eens voor dat de dinsdagavond thuis zijn niet uitkomt in verband met drukte of dat ik op zaterdag thuis kom om weekend te vieren in plaats van op de vrijdag.

Trekt je vriendin het goed dat je zoveel van huis bent?
We hebben nu vijf jaar een relatie. Dus ik zit in principe vanaf het begin dat wij een relatie kregen al in het transport. Ze weet dat ik veel weg ben. In die vijf jaar spreken wij standaard op de dinsdagavond af en in de weekenden, ook omdat we beide nog thuis wonen. Wat dat betreft is er voor mijn vriendin niet veel veranderd sinds mijn nieuwe baan bij Van der Werff.

Mooi dat jullie elkaar op deze manier vaak kunnen zien!
Op welk moment in je carrière ben jij eigenlijk het meest trots en waarom?
Ik ben trots op de momenten dat ik van de mensen om me heen te horen krijg dat het bijvoorbeeld knap is dat ik de truck in een bepaalde straat heb gereden. Ik ben niet perse trots op een specifiek moment wat ik meegemaakt heb, maar haal vooral trots uit die momenten.

Als je geen vrachtwagenchauffeur zou kunnen zijn, wat zou je dan doen wat werk betreft?
Dat is een goede, daar ik heb nog nooit over nagedacht. Ik heb twee linkerhanden dus het zal niet veel uithalen om met mijn handen iets te gaan ondernemen. Ik heb geen idee eigenlijk. Ik kan wel heel goed slopen, haha.

Wat vind je leuk om te doen als je niet aan het werk bent?
Ik ben voetbalscheidsrechter op vrij hoog niveau bij de KNVB. Ik ben bij die bond nu vijf jaar bezig. Ik ben nu scheidsrechter voor de hoofdklasse tot de derde klasse. Vrouwen en jeugd eredivisie. Ik probeer zo hoog mogelijk te komen, maar werk en privé gaan wel voor.

Ik vind het fijn om met mijn vriendin samen te zijn. Daarnaast zit ik in de activiteitencommissie van de jongerenvereniging Flux in Hedel. We komen vaak vrijdagavond bij elkaar. Lang leve de lol! Niemand doet ons wat.

Genoeg te doen!
Heb je ook nog bepaalde toekomstdromen?
Een huis kopen met mijn vriendin. Trouwen en kinderen krijgen. Zorgen dat ik tevreden blijf over mijn werkgever en andersom net zo. Dat zij tevreden zijn over mij. En vooral plezier maken!

Dat zijn mooie dromen en mooie woorden om mee af te sluiten. Veel succes in je nieuwe baan bij Van der Werff Logistics Wesley!

Interview: Bjorn Mulder

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Bjorn Mulder
Leeftijd: 30

In dienst sinds: Mei 2018

Hi Bjorn, “Kraantje Robbie” oftewel Robert Kramer heeft jou aanbevolen voor dit interview. Ken je hem vanuit persoonlijke sferen of vanuit het werk?
Robert en ik zijn tegelijk bij Van der Werff Logistics komen werken. Hij en ik zitten nu in dezelfde appgroep met nog twee chauffeurs: Jeffry en Peter.

Leuk, zijn jullie allemaal kraanauto chauffeurs?
Ja, Peter heeft zijn papieren voor de kraan tegelijk met mij gehaald. Robert is meteen op de kraanwagen terecht gekomen.

Ik was zelf eerst de springer van de firma voor kraanauto’s. Zo mocht ik op iedere kraanauto rijden die beschikbaar was en viel ik bijvoorbeeld in wanneer iemand ziek was of vakantie had. Springer zijn op de kraanauto is niet heel handig, je moet namelijk echt met de kraan leren werken. Je moet weten wat hij kan en doet.

Dat klinkt logisch. En nu heb je wel je eigen kraanwagen?
Ja, van mijn type kraanauto heeft Van der Werff er één en die bestuur ik. Ik doe heel divers kraanwerk. Ik verplaatst keten, rijd betonputten. Deze week reed ik bijvoorbeeld een aantal keer met containers met kozijnen.

Wat maakt jouw combinatie zo anders dan bijvoorbeeld die van Robert?
De auto van Robert is een losse trekker. Ik heb een truck met kraan en schamelaanhanger. Ik kan ook bakwagen adressen rijden, dan ontkoppel ik de schamelaanhanger voordat ik het dorp/de stad inrijd los. Robert heeft een trailer erbij, dan ben je veel groter en logger. Met mijn wagen ben ik dus wat flexibeler. Mijn kraan is daarnaast een keer zo zwaar als die op de auto van Robert en beschikt over een fly-jib en een kantelhaak.

Leuk, dat brengt nog meer uitdaging in je werk! Werk je eigenlijk al lang voor het bedrijf?
Ik werk nu 2,5 jaar bij Van der Werff. Hiervoor heb ik 11 jaar met metaal gewerkt. Dat had ik wel bekeken na 11 jaar.

Met metaal gewerkt zeg je, wat houdt dat in?
Wij maakten hijsmaterialen om zware lasten in productiebedrijven mee op te tillen. Bijvoorbeeld van de lopende band af. Voor iedere klant andere materialen, echt maatwerk. Geen product was hetzelfde.

Grappig, eigenlijk maakte je toen dus eigenlijk een soort van mini hijskraantjes voor je klanten en nu werk je voor de dagelijkse kost met een grote kraan.
Ja! En we maakten ook podiums. In Leeuwarden zit een fabriek die podiums maakt voor evenementen. Dat bedrijf doet het aluminiumwerk en wij deden dan het staalwerk. Daarmee gingen we de hele wereld over. Naar oliesjeiks in Qatar, zulke dingen. Ik deed de klussen als lassen, samenstellen en zagen.

Lekker met de handen uit de mouwen dus. Heb je dat gedaan vanaf je jeugd of heb je daarvoor nog andere avonturen beleefd?
Daarvoor werkte ik bij de C1000 en bij een boerderij. Op een gegeven moment had ik die twee banen en ging ik aan de slag bij H.p.s. Techniek (het staalbedrijf wat ik noemde.) Dat had ik snel bekeken, ik was toen dag en nacht bezig.

Kan ik hieruit opmaken dat je niet specifiek een opleiding hebt gevolgd, maar dat je er bij wijze van in bent gerold?
Ik heb eerst Constructie bankwerker niveau 2 gedaan. Daarna heb ik 6 lasdiploma’s gehaald. Vervolgens heb ik niveau 3 van dezelfde opleiding gedaan. Tot slot heb ik niveau 4+ gedaan, international building technologies. Dat is een HBO opleiding waar je alles leert over de keuringseisen/normen en onderzoek voor laswerk. Die opleiding deed ik tijdens mijn werk bij H.p.s. Techniek.

Wat gaf de doorslag om uiteindelijk over te gaan naar logistiek werk?
Ik werkte bij het staalbedrijf vanaf mijn 17e en wilde wel eens iets anders. Een vrachtwagenrijbewijs leek me dus altijd al leuk, maar dan wel in open werk. Destijds heb ik ernaar gekeken om het groot rijbewijs particulier te behalen, maar dan ben je veel geld kwijt.

Toen kwam ik het zij-instroomtraject bij Van der Werff op Facebook tegen. Ik heb tijdens dat traject vier maanden in de loods gewerkt en mijn rijbewijs gehaald. Vervolgens ben ik in het open werk op de losse trekker terecht gekomen. Daarna ben ik als invalchauffeur met Robert mee geweest op de kraanauto en gingen we twee dagen met elkaar on tour.

Na die tour met Robert ben ik een tijdje springer geweest voor op de kraanauto’s binnen het bedrijf. Vervolgens vroegen ze me of ik bij de klant Wadro in Drachten wilde rijden. Daar heb ik 9 maanden gereden met het oog op dat ik deze nieuwe combi zou krijgen. 

De meeste chauffeurs rijden toch vrij lang bij een bedrijf voordat ze op de kraanauto komen? Gezien dat werk qua moeilijkheidsgraad toch wel wat anders is.
Ja, dat klopt. Ik kwam er vrij snel terecht. Tijdens mijn sollicitatie heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik in het open werk wilde. Dat konden ze regelen en dat hebben ze dus gedaan. Ze zeiden: “Omdat jij iets ouder bent dan de meesten zijn van de zij-instromers en omdat je al een beetje rustiger bent, vertrouwen we je dat wel toe.”

Ze keken eerst of ik het open werk goed kon doen als springer en daarna vroegen ze me of ik mijn kraanpapieren wilde halen. Daarvoor heb ik een zevendaagse cursus gehad.

Jij geeft telkens weer aan: “Ik wil geen dicht werk doen, want open werk vind ik leuk”, wat maakt dat open werk zoveel leuker?
Je hebt meestal één adres en dus minder te maken met het adressenwerk. Vooral in het kraanwerk ben je zo twee uur aan het draaien op de bouw. En je hebt speciale vrachten. Er zit, naar mijn mening, meer uitdaging in.

Leuk, je bent dus ook veel aan het werk op de bouw.
Ja, ik heb ook aangegeven dat ik dat graag wilde. Rijden vind ik heel leuk, maar ik wil het afwisselen met ander werk.

Welke eigenschappen heb je volgens jou nodig in het werk dat jij doet?
Je moet rustig blijven en veel geduld hebben. Je moet het leuk vinden, anders ga je fouten maken.

Wat vind jij de leukste aspecten van jouw werk?
De uitdaging die je hebt met het kraanwerk vooral. Het lijkt altijd makkelijk, naar een adres toe rijden, maar het pakt altijd anders uit.

En wat vind je minder leuk?
Dat is een goede vraag. Adressenwerk is met mijn auto niet handig, omdat ik geen meeneemheftruck heb.

Wat vond jij je mooiste rit tot dusver?
De laatste keer naar Mons (België), dat was een leuk ritje. Ik heb toen twee tanks voor MokoBouw opgehaald. Leuk om eens wat verder weg te zijn, dan zie je nog eens wat van de wereld.

Met jouw specialisme is dat natuurlijk ook een hele beleving. Met zo’n zware wagen rijden in een bergachtige omgeving.
Ja klopt!

Is er veel veranderd in jouw werk als je kijkt naar voor en na Corona?
Je ziet meer mondkapjes en qua eten is het momenteel kamperen met het bordje op het stuur. Dat maakt het wel iets minder gezellig. Je zit al genoeg in de cabine, dus het is in dit werk natuurlijk ook wel eens lekker wanneer je aan een tafel in een restaurant kunt zitten.

Stel je voor: Je bent rijk en je hoeft niet meer te werken. Werk je dan door of stop je ermee?
Daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over gehad. Ik zeg altijd: Ik heb thuis zoveel werk, dan ga ik niet meer werken. Maar aan de andere kant, mijn vader zit thuis en die zou graag weer aan het werk willen. Dus ik vind het een beetje oneerbiedig om dat zo te zeggen. Hij zou blij zijn als hij weer kan werken. Ik denk dat ik ook vanwege het sociale aspect wel aan het werk blijf.

Je hebt thuis veel werk zeg je. Besteed je veel tijd thuis of ben je vaak hele weken van huis?
Gemiddeld ben ik hooguit 1 à 2 nachtjes in de week van huis. Dat is ook genoeg, dan heb ik tijd voor mijn gezin en ik mag graag thuis zijn.

Dat klinkt goed. Vertel je hebt een gezin?
Ja ik ben samen met mijn vriendin en we hebben twee kinderen, binnenkort drie! Op 18 januari 2021 is mijn vriendin uitgerekend.

Gefeliciteerd!
Wat maakt jou, naast je prachtige gezin, nog meer trots?
1.5 jaar geleden hebben we samen een mooi huis gekocht, daar ben ik trots op.

Wat vind je leuk om te doen als je thuis bent?
Ik maakte altijd veel terraskachels en terrasmeubels, zulke dingen. We hebben rond ons huis, net buiten Jubbega, 3000 vierkante meter grond. Genoeg te doen dus. Afgelopen zomer ben ik gestart met de bouw van een hok, de staalconstructie staat al. Zaterdags en zondag zijn we altijd wel aan het werk. Lekker thuis aan de slag met de kinderen om ons heen. We hebben wat dieren, dat is leuk voor de kinderen. Geitjes, kippen en een hond.

Je hebt natuurlijk al een switch gemaakt in je carrière. Wil je weer switchen of blijf je chauffeur?
Ik zeg eigenlijk altijd: “Ik weet nog niet wat ik wil worden als ik later groot ben.” Ik vind zoveel leuk. Ik heb dus geen idee. Voor nu vind ik het rijden nog hartstikke leuk! Dus ik heb geen reden om wat anders te zoeken.

Heb je nog bepaalde doelen in je werk?
Ik ben al een redelijk eind gekomen. Ik heb nu dus net een nieuwe combi gekregen, hij staat op 17.000 km. Dus eerst maar eens focussen op meer veilige km’s in deze auto.

Goed idee! Nog veel veilige km’s toegewenst in jouw auto Bjorn! Bedankt voor jouw verhaal.

Heftruckchauffeur Avonddienst

Overslagloods

Van der Werff Logistics Heerenveen verzorgt voor klanten voornamelijk binnen de Benelux het vervoer van zendingen met afwijkende maten, waaronder bouw- en plaatmateriaal  en diverse uiteenlopende zendingen t.b.v.  bouw, industrie en agrarische sector. Transporten worden verricht met zowel open als dichte wagens voorzien van kraan of meeneemheftruck.

Lees meer

Nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen

Voorkant met logo van DAF-cabine

Van der Werff Logistics heeft een nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen. Om dit te vieren hebben we een mooi filmpje geschoten waarbij wij trotst laten zien wat deze Lange Zware Vrachtwagencombinatie allemaal kan. 
Lees meer