fbpx

Ons nieuws

Nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen

Voorkant met logo van DAF-cabine

Van der Werff Logistics heeft een nieuwe LZV combinatie in gebruik genomen. Om dit te vieren hebben we een mooi filmpje geschoten waarbij wij trotst laten zien wat deze Lange Zware Vrachtwagencombinatie allemaal kan. 
Lees meer

Kom naar de speeddate!

Op 2 november ’19 organiseert Van der Werff Logistics weer een speeddate voor geïnteresseerde chauffeurs en monteurs die een kijkje willen nemen bij ons bedrijf.  
Lees meer

Vrije dagen april en mei 2018

Overslag

HEERENVEEN – Komende tijd staan er weer een aantal feestdagen voor de deur, te beginnen bij koningsdag. Dit kan extra levertijd tot gevolg hebben aangezien de druk op de overige dagen zal toenemen.

Lees meer

Van der Werff Logistics opent vestiging in Waalwijk

Al langere tijd was Van der Werff Logistics op zoek naar een vestiging in het zuiden van Nederland, zodat klanten een betere spreiding geboden kan worden wat betreft de Benelux. Eind 2015 deed zich een situatie voor welke goed aansloot op voornoemde wens. Dit zorgde er voor dat Van der Werff Logistics sinds 1 januari 2016 een vestiging heeft in Waalwijk. Lees meer

Interview: Mari Bijnen

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Mari Bijnen
Leeftijd: 64
Werkt als charter voor Van der Werff sinds: Vijf à zes jaar

Hey Mari, hoelang rijd jij al als charter voor Van der Werff?
Ik werk nu een jaar of zes als charter voor Van der Werff. Ik ben officieel in dienst bij J. Kuijpers. Ik voel me alsof ik werk bij Van der Werff, ik voel me erg betrokken bij het bedrijf. Ik draag ook kleding van Van der Werff en laat me richting de buitenwereld dus zien als “Van der Werffer”. Het is echt mijn type werk wat ik hier mag doen.

Waar ligt dat aan? Waarom is het ‘jouw type werk’?
Ik heb in oktober 2020 een nieuwe auto gekregen van J. Kuijpers. Die nieuwe auto bevalt goed. Ik doe mijn ding. Ik ken het werk en het loopt lekker. Je bent als ware bijna eigen baas. In het begin moest ik even bekijken hoe de mensen in Friesland waren, maar nu hangen ze allemaal om mijn nek en noemen ze me Opa. Dat vind ik heel fijn, ik word bij alles betrokken.

Hoe kwam je als charter terecht bij Van der Werff?
Ik deed eerst ander werk, voor die opdrachtgever reed ik op Duitsland en Zwitserland. Dat werk liep ten eind, want de baas betaalde slecht aan Kuijpers. Vervolgens werd er aan mij gevraagd of werken bij Van der Werff iets voor me was. De eerste week dacht ik: “Waar ben ik aan begonnen?” Het was heel ander werk dan ik gewend was. Met een meeneemheftruck werken en lossen op de bouw. Ik was gewend aan grote bedrijven, waar ik de auto tegen het dock aan moest plaatsen. Toen ik een week verder was dacht ik: “Hey, dit is eigenlijk toch wel mooi! Je bent hier intensiever bezig, je moet meer puzzelen met je adressen. Ik vind dit werk mooier!”

Ben je, los van de mooie werkzaamheden, tevreden met Van der Werff als opdrachtgever?
Ja, ik mag er graag komen. Of het nu jong of oud is, ik kan er goed mee overweg. Hartstikke prima! We helpen elkaar.

Over jong en oud gesproken: Je wordt dus opa genoemd. Afgaande op je leeftijd ben jij tot dusver de meest ervaren chauffeur van deze interviewreeks. Hoe oud was je toen je je papieren haalde?
Ja, ik heb er al achtenveertig jaar opzitten. Ik was achttien toen ik mijn rijbewijzen haalde. Ik reed al in luxe auto’s van het bedrijf op mijn zestiende. Op mijn zeventiende werd ik bijrijder. De chauffeur waarmee ik reed stopte destijds tijdens de rit en zei: “rijd jij maar ik ben veel te dronken!” Die chauffeur ging op zondag voetballen en dan de kantine in. Hij wist natuurlijk wel dat ik kon rijden. Sinds die tijd reed ik tijdens onze gezamenlijke diensten (iedere dag) de ochtenden, hij overdag en ik s’ avonds weer terug. Dat kon in die tijd allemaal. Op een gegeven moment moest ik met andere chauffeurs mee en die hadden gehoord dat het zo ging. Die stapten ook uit zichzelf uit en lieten mij rijden.

Dus jij had al ervaring opgedaan zonder dat je überhaupt een rijbewijs had?
Ik had inderdaad geen rijbewijs, nog geeneens van een bromfiets. De tijden waren toen nog heel anders, er werd niet naar gekeken. En als er politie in de buurt was, dan zette je je stoel een beetje hogerop, zonneklep naar beneden en rijden maar!

Vond de baas dit alles ok?
Ik ben op latere leeftijd nog eens bij dat bedrijf terug geweest om te laden voor Kuijpers. Toen kwam ik de bazin tegen en vertelde ik haar dit verhaal. Ze zei: “Nou nou nou, lelijke jongens dat jullie er waren. Als ik het geweten had, dan hadden jullie gelijk ontslag gekregen!” Dat was wel grappig!

Dat is zeker een verhaal voor in de boeken.
Wie of wat inspireerde jou eigenlijk om dit logistieke pad op te gaan?
Ik ben altijd graag op pad geweest, ik was nooit thuis. Ik zat overal en nergens. Ik wist blijkbaar op jonge leeftijd ook overal de weg al. Zo is het er eigenlijk ingeslopen. Ik heb eerst een aantal keer in het magazijn gestaan en nog eens een tijdje aan de benzinepomp. Zo ben ik op een gegeven moment als bijrijder op de vrachtwagen gekomen en dat beviel mij wel.

Het van huis zijn heeft er altijd al ingezeten. Op mijn zestiende kampeerde mijn zus in Eupen, België op de camping. Ik zei tegen mijn moeder: “Ik ga op de brommer daar naartoe!” Na een halve dag rijden stond ik daar op de camping. Ik had het zo gevonden. Ik hoefde onderweg maar één keer de route te vragen aan een mooie Franstalige vrouw. Ik sprak geen Frans, maar we begrepen elkaar.

Dat is knap op zo’n jonge leeftijd!
Heb je ook logistieke voorgangers in je familie?
Ik ben wel eens een weekje mee geweest naar Zwitserland met mijn neef. Die vroeg ook of ik wilde rijden. Dat aanbod heb ik toen afgeslagen, ik was toen nog geeneens zestien. En een oom van mij is chauffeur geweest en een andere oom buschauffeur. Dus het zit toch wel een beetje in de familie.

Wat zijn volgens jou de voordelen van het chauffeursvak?
De hele dag onderweg zijn en mensen ontmoeten. Dat vooral. Ik stap iedere dag fluitend in mijn wagen. Zoals het loopt, zo loopt het. Ik stap in en kijk hoe ver ik kom. Dat vind ik mooi. Ik ga nooit met tegenzin op pad.

Wat zijn jouw grootste irritaties onderweg?
De andere weggebruikers komen tegenwoordig zo snel terug naar de rechter rijbaan. Je wordt gewoon afgesneden. “Waar ben je dan mee bezig?” Maar ik laat ze maar gaan, voorheen trok ik nog eens aan mijn stuur om ze te ontwijken. Maar ik wil zelf ook niet in de kant raken.
De mensen op de weg geven nergens meer om. En ze geven je de tijd niet meer, als je bijvoorbeeld ergens moet keren. Ze kruipen liever onder de vrachtauto door dan dat ze drie tellen moeten wachten.

Dat is zeker een ding vandaag de dag: Iedereen lijkt haast te hebben.
Je bent al zo’n achtenveertig jaar bezig. Had je ook haast om te switchen van werkgevers of heb jij vooral langere contracten gehad?
Ik heb niet gek veel werkgevers gehad. Bij één heb ik vijftien en een half jaar gewerkt. Ik was daar de laatste chauffeur van zeven die eruit moest. Mijn auto werd verkocht en ik hoorde bij de auto. Zo geschiedde het helaas. Bij dat bedrijf heb ik wel een prachtig afscheid gehad. Ik mocht veertien dagen naar Amerika (Las Vegas etc.) en alles werd betaald: de huurauto, hotels en de vliegreis. Dat was echt super! 

Daartussen heb ik bij twee verschillende bedrijven ook tien jaar gewerkt. Bij die twee moest ik er ook uit vanwege veranderingen in de bedrijven. Nu werk ik alweer elf jaar bij J. Kuijpers.

Dus de keren dat je van werkgever wisselde, was het eigenlijk omdat dit noodzaak was vanuit het bedrijf.
Ja, klopt. Voordat ik hier werkte, werkte ik tien jaar bij de broer van Kuijpers. Die man stond te huilen toen hij mij moest ontslaan. Maar hij kon het niet meer verdiend krijgen. Dus ja, dan ga je hé.

Heb je bij vorige werkgevers ook in het buitenland gereden?
Ik heb een hele tijd op Duitsland gereden. Ook Zwitserland. Nu is het België en af en toe nog een keer Duitsland. Maar niet veel verder dan dat.

En rijd je op het moment meerdaagse of enkele ritten?
Ik ben iedere week van maandag t/m donderdag onderweg. Op vrijdagen ben ik vrij. Dat bevalt me goed. Ik kan het mooi verdiend krijgen op deze manier. Ik wilde eerst graag op vrijdagmiddag weer thuis zijn omdat de kleinkinderen hier dan zijn. Dat lukte twee keer en de andere keren kwam ik alsnog op vrijdagavond laat pas weer thuis. Toen kwam J. Kuijper zelf het met idee of het iets voor me was om op vrijdag de hele dag vrij te zijn. Zo is dit werkritme geboren. Ik doe het nu een aantal jaar en dat gaat mooi. Ondanks dat je nog heel veel wilt en kunt, merk je toch ook dat je iets ouder wordt.

Heb jij iedere dienst te maken met dezelfde soort lading, of is het iedere keer wat anders?
Iedere keer is het anders. Meestal wel bouwmaterialen.

En in het verleden ook altijd bouwmaterialen vervoerd?
Ik heb vijftien jaar in de meubels gezeten. Met de combinatie overal naartoe, naar de grote winkelhuizen zegmaar. Toen werd ik gevraagd voor service monteur. Dat heb ik ook een poos gedaan. Met een kleine vrachtwagen bij de mensen thuis langs en klachten en problemen oplossen. In die vrachtwagen had ik dan meubels bij me, mocht er iets geruild moeten worden dan had ik het bij me. Ik heb ook in de distributie van honden en kippenvoer gezeten, van Royal Canin. Ik heb tevens flink ervaring op mogen doen door op een zandwagen te rijden. In dienst heb ik in de aan en afvoertroepen op de vrachtwagen gereden, daarvoor moest ik veel naar Duitsland rijden. Het was dus altijd: Rijden, rijden, rijden met het wagentje. In dienst moesten we ook mee op bivak, daarvoor moest je een tent meenemen. Maar die namen wij nooit mee, we gingen lekker in een hotel liggen terwijl de rest in het veld lag. Een beetje ondeugendheid erbij mag wel!

Zeker geen slecht idee van jou en je werkmaten!
Je hebt van alles vervoerd. Merk je ook dat het werken met bouwmaterialen voor net dat beetje extra uitdaging zorgt?
Ja, je komt op gekke plekken. Je belt vaak even of je ergens kan komen en er ook kan draaien. Het komt voor dat mensen dan zeggen: “Dat is geen probleem!”. En dan kom je aan de poort en vinden ze je wagen ineens wel erg groot. Dan volgt de uitdaging: Hoe kom je hier weer weg? Als je dan weg bent, klop je jezelf links en rechts op je schouder (want anders ga je scheef lopen) en denk je: “Zo, dat heb ik toch weer mooi geflikt!”

Is er door de jaren heen ook een bijzonder momentje voorgevallen, eentje die er voor jou uitspringt?
Mijn vrouw was eens een keer met mij mee tijdens een rit naar Duitsland. Tijdens die rit leek het op een gegeven moment alsof we in het paradijs rondreden, zo’n mooie zonsondergang zagen we. Dat is wel blijven hangen, het was heel bijzonder. Mijn vrouw is trouwens maximaal drie keer mee geweest in achtenveertig jaar.

Hoe lang duurde jouw langste rit ooit? Waarom liep dat zo uit de hand?
In dienst heb ik wel een keer drie dagen op en neer naar Duitsland gereden zonder te slapen. Dat kon toen nog allemaal. Dat kan nu niet meer.

Waar heb jij door de jaren heen het meeste van geleerd?
Je blijft ten eerste altijd bijleren. En verder: rustig blijven, vriendelijk blijven en alles met een lach. Het gebeurt allemaal, zoals het komt. En ja, wat moet je nog meer?

Je vertelde dat jij en je vrouw momenteel op de kleinkinderen passen, dus we kunnen ervan uitgaan dat jullie nog samen zijn. Hoe houd jij een goede balans tussen werk en privé?
Ja, tenminste zojuist nog wel. Als ik nog lang wegblijf kan het er zomaar anders voorstaan (haha).
Het is er in de jaren ingeslopen en mijn vrouw weet niet beter dan dat ik weg moet voor mijn werk. Maar ze kan me ook heel goed thuis hebben. Ik doe thuis ook veel. Ik kom op donderdagavond thuis en ga altijd gelijk de was doen. Dezelfde avond is het alweer klaar. Wat er ook moet gebeuren, ik doe het.

Ze is dus altijd weer blij als je er bent?
Jazeker! We zijn ook al heel lang bij elkaar. We zijn drieënveertig jaar getrouwd en kennen elkaar nu ook zo’n beetje achtenveertig jaar.

Echte jeugdliefde dus. Hoe wist je dat zij ‘het’ was?
Zij woonde in Den Bosch en ze had een vriendin in Schijndel. Ik woonde in Schijndel. Samen kwamen zij met de brommer naar Schijndel om daar naar de kroeg te gaan. Het was de tijd van de korte rokjes en ze had lange benen. Ik bracht haar een keer terug naar Den Bosch en dacht: “Ja, dit is het!”

En jullie hebben samen natuurlijk ook kinderen, anders heb je geen kleinkinderen. Hoeveel kids hebben jullie?
We hebben een dochter, daar zijn de twee kleinkinderen van. En we hebben een zoon. Hij is ook chauffeur en woont in Den Bosch.

Wat vinden je vrouw en jij mooi om te ondernemen in de vrije uurtjes?
Ik vind het leuk om te gaan fietsen en wandelen. Mijn vrouw fietst al zevenentwintig jaar niet meer. Zij krijgt volgende week een nieuwe knie. Dus zij kan helaas niet meedoen met die hobby’s.

We hebben wel een (vrij vlotte) snorscooter. Daarop brommen we vaak samen een eindje rond. Verder spelen we lekker met de kleinkinderen.

Leuke hobby’s Mari.
Laten we tot slot samen nog even fantaseren over een aantal zaken.
Hoe ziet volgens jou een wereld eruit zonder vrachtautochauffeurs?
Ik denk dat we dan allemaal in de blote kont lopen. Dan is er niets. Hoe kom je dan aan je spullen? Wie brengt je spullen weg? Wie haalt het op? Noem maar op.

Zo is het Mari, zonder jou stonden wij in de blote billen. Of in jouw specifieke geval: hadden wij geen dak boven ons hoofd.
Als je vitaal blijft, blijf je dan werken na pensioenleeftijd?
Als ik zover ben heb ik aan mezelf beloofd dat ik het stuur eraf schroef en hier bij ons in het kanaal gooi en dat ik die niet weer aanraak. Ik heb er dan vijftig jaar opzitten en dan vind ik het wel mooi geweest. Ik heb genoeg om handen.

Als je uit levenden en doden iemand mocht kiezen die een dagje met je mee ging, wie nam je dan mee?
Jou!

Kijk, dat is een leuke uitnodiging. Weet wat je zegt! Voor nu: Bedankt voor je tijd Mari en tot spreeks!

 

 

 

Interview: Bonne van Kruijssen

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

Naam: Bonne van Kruijssen
Leeftijd: 25

In dienst vanaf: Oktober 2020

Hi Bonne! De lezers komen graag wat meer te weten over jou!

Vertel eens wat meer over jezelf: waar kom jij oorspronkelijk vandaan; hoe oud ben je; heb je kinderen?
Haha, nee nee ik ben vijfentwintig jaar oud dus nog geen kinderen! Ik kom oorspronkelijk uit Zeeuws Vlaanderen. In Zeeuws Vlaanderen heb ik ook mijn MBO-opleiding gevolgd. Daarna ben ik naar Breda gegaan om mijn HBO opleiding te doen.

Wat voor opleidingen heb je gevolgd en welke branche trok vervolgens je aandacht?
Ik heb MBO Marketing en Communicatie gestudeerd en HBO Management en Toerisme. Via mijn afstudeerstage bij YoungCapital kwam ik in de HR branche terecht. Dat vond ik toen zo leuk, dat ik heb besloten in die richting verder te gaan.

Mooie ontdekking. Hoe zag ‘verder’ eruit voor jou?
Na mijn afstuderen ben ik bij Timing gaan werken, dat is net als YoungCapital een uitzendbureau. Bij Timing heb ik in totaal zo’n twee jaar gewerkt. Eerst voor hun vestiging in Bergen op Zoom. In de tijd dat ik daar aan de slag was leerde ik mijn vriend kennen. Hij woonde in Tilburg en het was voor mij na een periode van samenzijn een logische stap om ook mijn werk en mijn leven te verhuizen naar Tilburg. In diezelfde stad had Timing toevallig ook een vestiging, daar kon ik direct aan het werk!

Na die jaren was ik op zoek naar meer uitdaging en meer verantwoordelijkheid in mijn vak. Mijn vader heeft een transportbedrijf en via hem hoorde ik dat Van der Werff naast hun vestiging in Heerenveen nu ook een vestiging had in Elshout. Ik ben op onderzoek uitgegaan op Google en deed idee op over hoe het werken in de transportwereld eruit kon zien. Na mijn onderzoek heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en mijn open sollicitatiebrief ingezonden.

 

En dat werkte, want je hebt nu al een tijd lang een baan! Vertel hoe verliep dat proces?
Via de website van Van der Werff ben ik in contact gekomen met Mirjam Dijkstra. Zij reageerde meteen enthousiast. Op dat moment was er in het Zuiden nog geen kantoorpersoneel. Het personeel dat op locatie werkte bestond uit de loodsmedewerkers, gecoördineerd door Marcel de Rooij. Eigenlijk waren ze wel op zoek naar een aanspreekpunt, mijn sollicitatie kwam dus op precies het juiste moment. De match was er van beide kanten en na een aantal ontmoetingen ben ik begin oktober 2020 van start gegaan in Elshout. 

 

Ze noemen jou: capaciteitsmanager. Wat doe je zoal als capaciteitsmanager?
Ik heb verschillende petten op. Ik ben voornamelijk bezig met HR gerelateerde werkzaamheden. Zoals: nieuwe chauffeurs zoeken/functioneringsgesprekken houden/het stukje behoud verzorgen en het vaste aanspreekpunt vormen voor het personeel. Ook houd ik me dagelijks bezig met een stukje capaciteit van het materiaal en met het ziekteverzuim.

Je houdt je bezig met een stukje capaciteit van het materiaal?
Ja, samen met Marcel de Rooij houd ik de gaten of alles nog goed werkt en of er dingen gemaakt dienen te worden. Mijn technische kennis groeit hier dan ook met de dag! Sindskort heb ik georganiseerd dat Toscon hier komt met een mobiele werkplaats om klussen te verrichten. Om te bepalen welke klussen er moeten gebeuren heb ik nauw contact met de werkplaats in Heerenveen. Wanneer er dan bijvoorbeeld scheuren in het zeil zitten of er zijn rongen die niet meer naar behoren werken, pakt Toscon dit na mijn instructie op.

 

En even voor alle duidelijkheid: wat is precies Marcel’s rol in dit geheel?
Marcel is met zijn club verantwoordelijk voor de logistiek op de overslagplaats. Zij regelen van A tot Z de overslagplaats en dus alle laad-en loswerkzaamheden. Marcel werkt als zelfstandige sinds de start samen met Van der Werff Logistics Zuid. Vijf jaar geleden zijn er op zijn terrein zo’n vier a vijf chauffeurs gestart in Waalwijk. Nu zitten we in Elshout gevestigd en hebben we dagelijks (inclusief charters) plusminus zeventig chauffeurs rijden.

Zo dat is snel gegaan.

Wat is jouw favoriete onderdeel binnen je brede takenpakket?
Ik krijgt het meeste energie van de gesprekken met onze chauffeurs. Ik vind het fijn dat ik hen een luisterend oor kan bieden. Het geeft me een goed gevoel wanneer de chauffeur na ons gesprek weer tevreden en gemotiveerd aan het werk gaat!

Daarnaast geniet ik van de variatie in mijn werkzaamheden. Ik mag van alles regelen en krijg daarin veel verantwoordelijkheid. Momenteel ben ik in het Zuiden het enige aanspreekpunt op HR gebied. Ik heb dus veel invloed en kan eigen ideeën inbrengen. Eens in de twee weken ga ik naar Heerenveen. Daar spar ik met Mirjam en wisselen we ideeën uit. Mirjam is in Heerenveen verantwoordelijk voor het stukje HR. We kunnen overal over praten, dat vind ik leuk!

 

Had jij vanuit je werk bij Timing en je stage bij YoungCapital al ervaring opgedaan binnen de logistieke sector?
Voor YoungCapital leverde ik vooral callcenter medewerkers en administratieve kandidaten aan. Bij Timing was ik verantwoordelijk voor het leveren van grotere aantallen personeel, ook voor logistieke bedrijven.

Grote aantallen leveren qua personeel? Hoe ziet dat eruit?
Ja, je kan bijvoorbeeld denken aan Black Friday. Dan is er topdrukte en werken ze in de magazijnen zomaar met zeshonderd man in plaats van de oorspronkelijke driehonderd. Dat zijn dan ook kandidaten die weten dat het een tijdelijke functie betreft.

Ik vond de sollicitatiegesprekken met diepgang en het onderzoeken welk bedrijf bij welke persoon past interessanter om te doen.

Hoe zou je jezelf omschrijven als je in gesprek gaat met een potentiële kandidaat?

Ik kijk verder dan het CV. Ik ben heel nieuwsgierig en benieuwd wie er achter dat papierwerk schuilt. Werkervaring is relevant. Maar vooral de motivatie om hier te komen werken vind ik belangrijk. Ik vind het daarnaast leuk om te ontdekken wat iemand zijn passie is en waar die passie vandaan komt.

 

Niet: wagen leeg poppetje werven, maar wagen leeg persoon werven dus. Mooi om dat te lezen Bonne. Wat vind je van de groep waarin je terecht bent gekomen?
Het is echt een leuke, behulpzame groep mensen bij elkaar. Ook de nieuwe chauffeurs passen goed bij de club. Ik ben nog niet heel technisch en ik ervaar dat veel chauffeurs zeggen: “Loop maar even mee Bonne, dan leg ik je uit wat ik bedoel.” Dan heb ik er gelijk een beeld bij en leer ik nieuwe dingen.

Wat betreft het ‘nieuwe dingen leren’: Zijn er binnen deze baan ontwikkelkansen voor jou?
Ik ben erg benieuwd naar het technische onderdeel van mijn werk. Ik heb nog niet alle kennis van het technische gedeelte. De chauffeurs brengen mij daarin naar het volgende niveau.

 

Ik heb laatst ook mijn eerste rijles gehad op de vrachtwagen. Best spannend! Maar het is super dat ik bij Van der Werff de kans krijg om te ervaren hoe het voelt om met zo’n grote vrachtwagen op pad te gaan.

Verder verbeter ik mezelf dagelijks in het voeren van (functionerings) gesprekken. Ik leer iedere dag. Ik sta open voor nieuwe kennis en overleg veel met Barry Kuijpers en Mirjam Dijkstra uit Heerenveen. Van hun jarenlange ervaring leer ik veel.

Hoe leuk is dat! Een rijles volgen op de vrachtwagen.
Zit er eigenlijk ook een overlap in jouw persoonlijke interesses en je werk bij Van der Werff?
Van jongs af aan heb ik mijn vader altijd horen spreken over vrachtauto’s en de vele mogelijkheden in de transportwereld. Dat zie ik nu allemaal terug in mijn werk. Met mijn vader spar ik wel eens over mijn werk. Ik vind het fijn dat dat kan.

Je noemde eerder dat jouw vader een transportbedrijf heeft. Voorziet hij ook wel eens in de ritten voor Van der Werff?
Ja, dat komt zeker wel eens voor!

En als we spreken over jouw persoonlijke interesses, waar kunnen we dan aan denken?

Ik heb altijd gevoetbald. Momenteel ligt dat vanwege Corona helaas even stil.

 

Naast voetbal houd ik onwijs van reizen. Tijdens mijn studie heb ik zeven maanden in Melbourne (Australië) gewoond. Daar werkte ik op de marketingafdeling voor een reisbureau. Dat was echt een super mooie ervaring! De laatste twee maanden van die reis heb ik gebackpackt door Australië en Nieuw Zeeland. Ook in Europa heb ik veel gezien. Ik heb nu twee keer een rondreis gemaakt samen met mijn vriend.

In de weekenden probeer ik vaak terug te gaan naar Zeeland om tijd door te brengen met mijn vrienden en familie. Mijn vriend en ik hebben afgelopen januari een nieuw huis gekocht in de Reeshof in Tilburg. Daar zijn we momenteel volop mee bezig!

Je houdt er stoere hobby’s op na!

Bedankt voor jouw verhalen en jouw tijd Bonne.

 

Goed om te weten: Momenteel is Bonne op zoek naar nieuwe chauffeurs. Ook zoekt ze een zij-instromer die over een half jaar wil starten. Bonne schreef hierover een artikel op haar LinkedIn pagina. Dat artikel lees je via deze link: https://www.linkedin.com/in/bonnevankruijssen/

 

 

 

 

LZV Chauffeur Heerenveen/Groningen

Schrik jij niet van afwijkende maten en vind je het juist een uitdaging om met een LZV combinatie te rijden? Lees dan snel verder! Wie weet ben jij de LZV Chauffeur waar Van der Werff Logistics in Heerenveen naar op zoek is! 
Lees meer

Loodsvoorman/vrouw in Elshout (fulltime)

Overslagloods

Van der Werff Logistics verzorgt voor klanten voornamelijk binnen de Benelux het vervoer van bouwmaterialen, verpakkingsmaterialen en goederen voor de productie industrie. Transporten worden verricht met zowel open als dichte wagens voorzien van kraan of meeneemheftruck.

Wij zijn op zoek naar een enthousiaste Loodvoorman/vrouw in Elshout. 

Lees meer

Interview: Bert Hendriks

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Bert Hendriks
Leeftijd: 51
In dienst vanaf: Januari 2020

We gaan meteen los met de eerste vraag. Namelijk: waar komt jouw liefde voor het vak vandaan?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik die al sinds ik in de wieg lag. Ik ben geboren in Drenthe. We woonden vroeger echt in de landerijen. Ik moest een heel eind fietsen om in de bewoonde wereld terecht te komen. Als achtjarig jochie stapte ik graag op de fiets en was ik altijd drie kilometer verderop bij de grote weg te vinden, aldus mijn moeder. Ik stond daar naar auto’s te kijken en naar chauffeurs te zwaaien. Zolang ik me kan heugen riep ik als kleine jongen al dat ik op de vrachtwagen wilde rijden. Ik wilde vrijheid en iets van de wereld zien.

Die vrijheid en de wereld zien is dus datgene wat jou zo aantrekt in het werk?
Als kleine jongen denk je daar natuurlijk nog niet over na. Dan vind je het gewoon leuk om in zo’n grote auto te zitten.

We zijn nu vijftig jaar verder, ik denk er nog steeds zo over. Ik vind het transport leuk. Het rijden op zo’n grote auto blijft voor mij een kick. Op een gegeven moment raakte ik een beetje uitgekeken en ging ik verder kijken. Ik ben toen overgegaan op LZV werk. Ik heb daarnaast veel zwaar-en breedte transport in het buitenland gedaan. Ik vervoerde dan een beetje de extremere dingen, zoals bijvoorbeeld windmolenbladen. Ik vind het leuk om voor mezelf de grenzen te verleggen. Tot hoe groot kan ik rijden? Dat is voor mij de kick.

Zeker een avontuur om telkens meer uit je comfortzone te ‘rijden’.
Hoe oud was je toen je het groot rijbewijs haalde en wat heb je globaal gezien gedaan voordat je bij Van der Werff aan de slag ging?
Ik was tweeëntwintig toen ik mijn rijbewijs haalde. Via mijn ex-schoonvader kwam ik toentertijd te werken bij een bedrijf in Nijmegen. Die vervoerden echt tot heel ver in het buitenland. Alle hoeken van Europa heb ik in dienst bij die werkgever gezien. Voor dat bedrijf reed ik stukgoed. Dat betekent dat je van alles en nog wat vervoerd. Van een pallet met enveloppen tot een hele grote machine. Dat werk heb ik jaren gedaan. Ik vond het leuk en ik zag veel van Europa!

Toen ik mijn nieuwe vriendin tegenkwam ben ik werk gaan zoeken in de omgeving van Tilburg. We wonen samen in Tilburg. Ik kwam terecht bij een bedrijf wat heel ver weg reed, voornamelijk op de Oostbloklanden. Voor dat bedrijf heb ik een aantal jaren gereden. Zo’n tien jaar geleden heb ik mijn LZV papieren gehaald.

Mooie buitenlandse avonturen beleefd dus! En nu dus Van der Werff. Hoe kwam je bij ons terecht?
Ik werk sinds januari 2020 bij Van der Werff Logistics. Bij mijn vorige werkgever deed ik voornamelijk distributiewerk. Ik werkte vijftig á zestig uur in de week en deed zo’n twintig adressen per dag. Daar was ik flauw van. Ik ben toen veertig uur gaan werken, verspreid over vier dagen. Dat werkte even, maar het werden al gauw weer weken van vijftig uur. Het werd alleen maar drukker. Ik vind persoonlijk dat er meer in het leven is dan alleen maar werken en wilde echt een veertigurige werkweek. Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe werkgever en kwam via mijn chauffeurs netwerk terecht bij een vacature van Van der Werff. Ik ben gaan bellen en een paar dagen later zaten we rond de tafel. Zo snel kan het gaan.

Je benoemde al dat je je LZV papieren op zak hebt. Rijd je bij Van der Werff ook op een LZV combinatie?
Ja, ik startte vorig jaar eerst met een normale trailer op de pendelrit. Mijn (relatief) nieuwe LZV combinatie heb ik afgelopen maart of april gekregen, daar rijd ik dus nu mee.

Kun je wat meer vertellen over die zogeheten pendelrit?

Van der Werff heeft twee LZV chauffeurs die ‘s nachts de pendelrit rijden. Ik ben daar één van. Ik rijd elke dag van Elshout naar Heerenveen en weer terug. De andere LZV chauffeur rijdt diezelfde rit, maar dan andersom. Ik begin ergens tussen 17.00 en 18.00 uur. Eerst wordt mijn auto geladen in Elshout. De tijd dat ik wegrijd uit Elshout is afhankelijk van hoeveel volume erin gaat, dat verschilt per dag. In Heerenveen los ik mijn trailer samen met de collega’s in de loods. Dan koppel ik om en dan rijd ik weer terug, zodat de volgende dag de lading aanwezig en gereed is voor de chauffeurs in Elshout.

Je koppelt om?
Ja, dat houdt in dat de trailer die ik meenam uit Elshout in Heerenveen blijft en dat ik de andere koppeltrailer mee terug neem naar Elshout. De trailer die achterblijft in Heerenveen wordt de volgende dag gebruikt door de Heerenveen LZV chauffeur. Die brengt hem weer naar Elshout. Er zijn twee LZV koppeltrailers.

Misschien een overbodige vraag, maar voor de mensen die er niet van op de hoogte zijn: Wat vervoer je tijdens zo’n pendeldienst?
Het spul wat alle chauffeurs vervoeren, bouwmaterialen. Het betreft allemaal lading wat uit het Zuiden komt en naar een eindbestemming in het Noorden moet. Omdat er best veel spul uit het Zuiden naar het Noorden moet, zouden er in principe vier of vijf auto’s voor moeten rijden. En andersom natuurlijk ook: van Noord naar Zuid. Met de pendelrit zorgen we ervoor dat de materialen efficiënt vervoerd worden naar de vestiging die het dichtstbijzijnd bij het eindadres is.

Kijk dat is duidelijke taal.
Wat vind je ervan dat je iedere dag dezelfde route rijdt?
Ik vind het relaxt. Het is elke dag hetzelfde. Vroeger reed ik buitenland, dan rijd je ook vaak dezelfde route. De route is dan alleen wat langer. Ik vind het prettig zoals het nu is.

Je vertelde zojuist al hoe laat je ongeveer vanuit huis vertrekt.
Hoe laat ben je ongeveer weer terug in Elshout aan ‘het einde van de rit’?
Dat is verschillend. Soms duurt het laden en lossen wat langer en soms wat korter. Soms is de trailer die ik mee terug neem nog niet helemaal gereed, omdat het druk is of omdat nog niet alles binnen is. Maar over het algemeen ben ik tussen 01.00 en 03.00 ‘s nachts terug op onze locatie in Elshout, waar ik dan nog help met lossen.

Eerder zei je dat het voor jou een kick geeft om te onderzoeken tot hoe groot je kan rijden. Ben je nu tevreden met het LZV werk of wil je inmiddels wat anders?
De Nederlandse Staat is op het moment bezig de regels te veranderen voor de vrachtwagens (voor het werk wat ik nu doe: de pendel). Dit jaar zijn ze aan het testen met combinaties tot tweeëndertig meter. De vrachtwagens worden dus nog zeven meter langer dan dat ik nu al heb. Wie weet kom ik dus op een langere combinatie terecht, de uitdaging blijft!

Dat zou inderdaad een toffe nieuwe uitdaging voor je zijn!
Je werkt nu al langer dan een jaar bij Van der Werff. Hoe zou je het bedrijf beschrijven?

Ik kom op beide vestigingen en ik weet dus hoe het er in Elshout en in Heerenveen aan toe gaat. De sfeer is echt gezellig, tenminste zo omschrijf ik het. Ik kan met beide ploegen goed door één deur.

Ik ben een hele tijd in dienst geweest via een uitzendbureau in Tilburg. Ik heb dus veel bedrijven gehad en in veel keukens mogen kijken. Overal had ik zoiets van: wil ik hier werken? En overal was wel wat op aan te merken. Er was gezeur of er werkte iets niet. Ik zit nu bij Van der Werff en ik moet zeggen: ik vind de sfeer relaxt!

Je hebt nu inmiddels in totaal bijna dertig jaar van je leven op de weg doorgebracht.

Wat was voor jou de meest indrukwekkende ervaring?
Zo’n twintig jaar geleden gebeurde er vlak voor mijn neus een ongeluk. Dat is me echt bijgebleven. Ik heb daar erg veel last van gehad. Het ongeluk gebeurde in Duitsland. Er was zo’n man van Rijkswaterstaat. Hij stond met zijn wagen op de vluchtstrook en was achter zijn auto iets aan het doen. Voor mij reed een vrachtwagen en die week iets uit naar links omdat hij die auto op de vluchtstrook zag staan. Op dat moment kwam er een sportauto aanscheuren. Die zag de vrachtwagen iets naar links afwijken en die stuurde over de vluchtstrook heen met als doel de vrachtwagen over de vluchtstrook voorbij te jagen. Ik vertelde al wat er op de vluchtstrook stond, dus je kan je inbeelden wat er vervolgens gebeurde. Verschrikkelijk, er was niets meer van die man over en ook niet van de auto. Dat staat voor altijd op mijn netvlies gebrand.

Wat een vreselijke ervaring. Was de chauffeur in de sportwagen ook verongelukt?
Nee. Er zaten twee jongens in die wagen. De sportwagen hadden ze gehuurd voor de trouwdag van de ene man. In de rechtbank hoorde ik dat ze de auto nog even wilden testen in Duitsland, voordat ze hem weer in zouden leveren. 

Goh, een slechte start van het huwelijk ook dus. Een drama.

Ja, zeker een drama.

Naast dit ongeluk zijn de plekken waar ik kom natuurlijk ook regelmatig op een positieve manier indrukwekkend. Vooral het vervoeren van hele zware, grote ladingen is indrukwekkend. Of wanneer ik in het verleden met zwaar transport naar het buitenland moest en ze de weg voor me afzetten, dat zijn leuke dingen.

Heb je ook wel eens een fout gemaakt waar je veel van hebt geleerd?
Ja, ik ben ooit een keer met de vrachtwagen van een berg afgegleden. Dat was ook ergens in zo’n Alphenland waar waar in de winter heel veel sneeuw valt. Ik dacht: “Ah, dat kan wel zonder sneeuwkettingen. Dat maakt allemaal niet uit.” Halverwege de berg begon mijn auto te protesteren. Het hele span ging niet naar boven, maar gleed gewoon naar beneden toe weer terug de weg af. Dan knijp je hem wel even met links een bergwand en rechts een heel diepe afgrond naast je. Ik ben gelukkig wel via de weg terug naar beneden gegleden. Ik had de deurgreep vast. Als het dan mis zou gaan, zou ik eruit springen en de auto laten gaan.

Poeh, dat is wel een hele spannende ervaring!
Even een heel ander onderwerp: Is het een feit of een fabel dat je snel aankomt als vrachtwagenchauffeur? In het vorige geval was je denk ik wat kilootjes kwijt geraakt door de spanning en sensatie.
Dat ligt natuurlijk heel erg aan jezelf en aan wat je doet in je vrije tijd. Ik ben nu met de hond aan de wandel. Ik loop elke dag zo’n vijf kilometer met de hond. Vroeger fietste ik veel, nu fietsen mijn vrouw en ik beide op een E-bike. Beweging krijg ik genoeg. Onze viervoeter Sjors, draagt daar goed aan bij!

Lekker actief dus. Wat doe je nog meer als je niet aan het werk bent?
Dan word ik opgesloten door mijn vrouw, dan mag ik niet naar buiten. Haha gekheid. Wat doe ik. Ik slaap natuurlijk langer uit dan de gemiddelde mens. Ik ontwaak rond een uur of tien, elf. Ik kook soms voor mijn vrouw zodat zij niet hoeft te koken ‘s avonds. Ik heb overdag het rijk alleen. Ik leef omgekeerd. Lekker met de hond wandelen, televisie terugkijken. Ik hobby veel met van alles en nog wat. Ik heb altijd wel iets te doen.

Ik zit te kijken naar een foto van jou en een English breakfast. Zijn jij en je vrouw ook van het reizen?
Nou, nee. Weet je wat het is. Ik heb heel Europa al gezien. We hebben een gigantische caravan waar we in zouden kunnen wonen. Wij zetten de caravan altijd tien kilometer buiten Tilburg en dan gaan we er drie weken inzitten. Dat is zo’n beetje ons reisleven. We willen gewoon lekker wandelen met Sjors en fietsen.

Toen ik nog op het buitenland reed moest ik een keer als een gek naar huis toe vanuit Zuid-Frankrijk omdat ik op vakantie zou gaan. Ik zet de vrachtwagen neer, ik heb vakantie en kom thuis. Ik pak de personenauto, gooi de caravan erachter en ik rijd met mijn vrouw naar exact dezelfde plaats weer terug als waar ik net vandaan kom om daar drie weken vakantie te gaan houden. Ik krijg daarvan het gevoel dat ik aan het werk ben.

Hebben jij en je vrouw ook kinderen?
Ja, we hebben beide een kind. Ik heb een meisje en mijn vrouw heeft een jongen. Mijn stiefzoon is inmiddels ook vrachtwagenchauffeur, ik heb hem een beetje die kant opgestuurd. We zitten hier in Tilburg en Breda natuurlijk in de logistieke hotspot.

 

We zijn van alles over je te weten gekomen Bert. Bedankt voor jouw tijd en misschien tot spreeks. Wanneer de nieuwe regels worden doorgevoerd en je een langere LZV wagen krijgt willen we daar natuurlijk graag meer over weten!