Regelmatig leiden we bij Van der Werff zij-instromers (mannen én vrouwen) op tot chauffeur. In enkele maanden tijd stomen we ze klaar voor een mooie, gevarieerde en uitdagende carrière op de weg.
Waarom ze juist Van der Werff kiezen voor hun carrièreswitch? Daarover laten we drie van onze (voormalige) zij-instromers aan het woord.
Dennis: ,,Er is ruimte voor een geintje, maar als er gewerkt moet worden, wordt er serieus gewerkt. Collega’s willen je altijd helpen. Dat is wat mij goed bevalt aan werken bij Van der Werff: er heerst hier echt een goede teamspirit!”
Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging in de transportsector? Heb je altijd al vrachtwagenchauffeur willen worden maar zijn er andere dingen op jouw pad gekomen? Of wil je gewoon een job met toffe collega’s bij een bedrijf waar je jezelf kunt ontwikkelen? Bij Van der Werff helpen we zij-instromers de weg op. Dennis Beerendonk (voormalige spoorwegpolitie), Arjen Dillema (hiervóór werkzaam in de detailhandel) en Jeffrey Zorn (voorheen horecaman) zijn of waren zij-instromers bij Van der Werff. Ze geven zeven 6 redenen waarom je juist bij ons het chauffeursvak wilt leren.
- Het omscholingstraject is kort en leuk.
Dennis: ,,Ik ben eerst naar de open dag gegaan van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Daar kreeg ik het advies om te kijken welke transportbedrijven in mijn regio zijn aangesloten bij STL. Dat heb ik gedaan en toen zag ik Van der Werff ertussen staan. Ik heb onder andere via Facebook een berichtje gestuurd en werd vrijwel gelijk gebeld. Zo is het balletje gaan rollen. Eind december ben ik gestopt bij de spoorwegen. De theorielessen kon ik versneld volgen en nu word ik klaargestoomd voor de auto. Dat gaat perfect. Het werk en de rijlessen sluiten precies op elkaar aan. Binnenkort ga ik al voor de CE.”Arjen: ,,Na je theorie ga je voor je rijbewijs C en daarna voor je rijbewijs CE. Ik heb alles binnen een half jaar in één keer gehaald. Ik was er dus zo doorheen. De week na het halen van mijn rijbewijs zat ik al op de auto. Je gaat eerst met een mentor-chauffeur mee. Die leert je omgaan met de boordcomputer en een en ander over administratie voeren. Ook leer je werken met een meeneemheftruck.”
Jeffrey: ,,Ik haalde mijn theorie-examens en mijn C- en CE-rijbewijs in maar zeven maanden tijd! Als dit is wat je wilt, dan raad ik het zij-instroomtraject van harte aan. Een makkelijkere manier om je rijbewijs te halen bestaat niet. Je kunt hier in weinig tijd heel veel leren.”
- Je leert en werkt tegelijk, dus je hebt meteen een inkomen.
Arjen: ,,Ik werkte ‘s middags in de loods. Daar leer je de basis: laden en lossen en de lading goed zekeren. Je werkt veel met afwijkende maten. Het is soms een hele uitdaging om alles op de juiste manier te laden. Per week werkte ik ongeveer 40 uur, overdag had ik rijlessen. Ik kon zelf de voorkeur aangeven qua lestijden. Je krijgt tijdens de opleiding gewoon betaald. Qua inkomen word je eerst ingedeeld in de loods. Zodra je op de auto komt, ga je gelijk over naar een chauffeurssalaris.”Jeffrey: ,,Ik werkte vijf dagen in de week tijdens het zij-instroomtraject. Hierdoor had ik een stabiel inkomen en leerde ik de praktijk uitgebreid kennen. Ik werkte eerst in de loods en later als rangeerder.”
Dennis: ,,Ook ik werkte eerst in de loods. Laden en lossen, lading zekeren, werken met de meeneemheftruck: het zit allemaal in de opleiding. Daarom sluit het werken in de loods ook perfect aan op het leertraject.”
- Collega’s helpen je graag.
Dennis: ,,Het bevalt me super bij Van der Werff. Er is ruimte voor een geintje, maar als er gewerkt moet worden, wordt er serieus gewerkt. Je staat er zeker niet alleen voor. Collega’s willen je altijd helpen. Vaak zijn er meerdere zij-instromers. Dat is fijn om ervaringen te delen. Je moet het toch samen doen.”Arjen: ,,Ik zat in een hechte groep. We werkten serieus en hard, maar er was ook zeker tijd voor grappen. De mannen waarmee ik in het begin in de loods werkte, kom ik nu ook weer tegen op de weg. Ik maak nog vaak een praatje met ze.”
Jeffrey: ,,De chauffeurs die ik tref op het terrein zijn altijd vriendelijk en het team waarmee ik nu werk is ook erg leuk. Het zijn jongens die goed doorwerken en waarmee je goed kunt praten. Ik voelde me gesteund tijdens het leertraject en als ik vragen had, kon ik bij iedereen terecht.”
- Het chauffeurswerk in de transport is mooi werk.
Dennis: ,,Wat mij aanspreekt, zijn de vrijheden. En je mag echt de handen uit de mouwen steken en daar houd ik van. Ik zit niet graag stil. Daarnaast is er veel afwisseling in het werk. Je kunt en mag bij Van der Werff investeren in jezelf, wat ik belangrijk vind. Ik zit echt op mijn plek nu. Thuis zeggen ze het ook: ik zit veel beter in mijn vel!”Arjen: ,,Het is een fabel dat je alleen maar zit in dit werk. Ik ben veel bezig met laden en lossen en met het manoeuvreren met de meeneemheftruck. De meeste mensen onderschatten hoeveel je beweegt tijdens dit werk!”
- Ook na de opleiding kun je altijd een beroep doen op collega’s.
Arjen: ,,Je leert tijdens de opleiding zelfstandig werken. Maar als ik ergens niet uitkom, of ik wil weten wat de beste manier is om iets te doen, dan kan ik altijd terugvallen op mijn mentor-chauffeur. En bij Van der Werff werkt ook een chauffeurscoach. Loop je ergens tegenaan, dan helpt hij je graag.”Dennis: ,,Dat is ook wat mij goed bevalt aan werken bij Van der Werff: er heerst hier echt een goede teamspirit!”
- Twijfel je? Je kunt een dag meelopen om te zien of het chauffeurswerk bevalt.
Arjen: ,,Vóór ik begon aan mijn opleiding, heb ik een gesprek gehad bij Van der Werff. We hebben toen afgesproken dat ik eerst een dag zou meelopen, om te zien hoe het werk in de praktijk is. Dus dat is altijd een optie.”