Interview: Geurt Rook

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Geurt Rook
Leeftijd: 49
Werkt bij Van der Werff sinds: 01 maart 2021

 

Hi Geurt!
Laten we bij het begin beginnen: Wat wilde jij vroeger worden als je later groot was?
Mijn allereerste droom was dat ik ging rijden op de vrachtauto. Alleen was ik na mijn opleiding Metaal te jong om met de chauffeursopleiding te starten. Ik moest een tussenoplossing bedenken. Het advies van de decaan op school was: “Weet je wat, dan ga je de monteursopleiding voor vrachtwagens doen. Dat is altijd handig. Als je dan chauffeur bent, weet je ook wat over je wagen.”

Dat was een prima idee. Ik ging één dag in de week naar school en vier dagen werken bij Nijwa, de Volvo truckdealer in Zwolle. Toen ik als jonge jongen eenmaal aan geld had geroken, was het lastig om weer een opleiding te gaan volgen. Ik kon alles: weekends lekker stappen, een brommer kopen. Ik had immers centen. Ik dacht: “Dit is ook leuk, dan word ik maar geen chauffeur!”

Heb je ook nooit je papieren gehaald om op de vrachtwagen te rijden?
Jazeker, ik heb alles voor elkaar. Ik kan zo op de auto stappen. Dat is geen probleem. Ik vind het belangrijk dat je weet waar je het over hebt als je in dit soort werk zit. Dat heb je nodig om bijvoorbeeld een klacht van een chauffeur serieus af te kunnen handelen.

Daar heb je een goed punt.
Kun je ons meenemen op je pad van monteur tot manager?
Ik ben mijn carrière dus gestart bij de Nijwa, de Volvo truckdealer in Zwolle. Daar heb ik zeven of acht jaar gewerkt als eerste monteur APK voor trucks. Meneer Verhoek van Verhoek Europe kwam daar altijd over de vloer. Hij zei: “Wij gaan een nieuwe werkplaats bouwen, daar wil ik een werkplaats chef in hebben. Is dat niet iets voor jou?”

Ik dacht eerst dat ik dat niet wilde doen. Op een gegeven moment heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en gebeld. Vervolgens gingen Jaap Verhoek en ik in gesprek. Dat klikte meteen goed en zo is het balletje gaan rollen en ben ik bij Verhoek Europe gaan werken in Genemuiden. Een grote transportonderneming met verschillende internationale vestigingen.

We zijn daar destijds in 1996 met zijn vieren gestart in de nieuwe werkplaats. Ik sleutelde zelf ook gewoon nog mee. Door de jaren heen groeide ik telkens verder in mijn rol als manager. De vloot van Verhoek Europe is in de vijfentwintig jaar dat ik er werkte gegroeid van honderd naar vierhonderdvijftig stuks. Vandaag de dag werken er in diezelfde werkplaats zo’n zestien à zeventien man.

Wat een mooie stap. Deed je vooral ervaring op in de praktijk of moest je ook weer aan de studie om die rol als manager te kunnen vervullen?
Wij deden van Verhoek uit wel eens een interne opleiding, meestal via een extern opleidingscentrum. De teamleiders/afdelingshoofden werden daar regelmatig (verder) opgeleid.

Wat mooi dat jij de ruimte kreeg je op deze manier te ontwikkelen.
Waarom wilde je stoppen bij Verhoek Europe en starten bij Van der Werff Logistics?
Ik vind Verhoek nog steeds een leuke werkgever, maar er is een nieuwe generatie directie ingekomen. Zij sluiten niet goed aan bij mij. Ik ben een echte doener: stappen maken, doorzetten en niet te lang treuzelen.

Na een aantal gesprekken kwamen we er samen niet uit en toen zag ik deze vacature voorbij komen op de LinkedIn pagina van Van der Werff Logistics. Theo van der Werff en ik hadden meteen een goede klik, net zoals de klik die ik destijds had met Jaap Verhoek. Naast die klik biedt deze nieuwe functie mij naar de toekomst toe ook net een stapje meer.

De functietitel die je nu draagt is nieuw binnen Van der Werff Logistics. Je mag jezelf Manager Wagenpark en Techniek noemen. Wat doe je dan precies?
Breed omschreven ben ik als Manager Wagenpark en Techniek eindverantwoordelijk voor het hele wagenpark. Onder het wagenpark valt de werkplaats, maar bijvoorbeeld ook de inkoop gerelateerde zaken.

Nu in deze eerste weken concentreer ik me vooral op een stukje sfeer proeven, kennismaken met alle monteurs, ontdekken wat er leeft en waar mensen op de werkvloer tegenaan lopen. Eerst even goed inventariseren. Ook lees ik me in in allerlei zaken. Elk bedrijf werkt weer met andere systemen.

Mijn eerste hoofdtaak is: de werkplaats beter organiseren en structureren. Bijvoorbeeld op gebied van inkoop. Dat is de eerste belangrijke taak die geregeld moet worden. Op dit moment is het nog een beetje onoverzichtelijk. Het is nu bijvoorbeeld niet mogelijk om met een druk op de knop te zien wat een auto heeft gekost in het jaar. Als je als bedrijf zo groot wordt, dan moet je dat kostenplaatje goed in beeld hebben. In de toekomst mag ik ook meer gaan doen op het gebied van de inkoop van het voertuigenpark. Een leuke uitdaging!

En hoe groot is de vloot waar je verantwoordelijkheid over hebt?
Van der Werff heeft ergens richting de tweehonderd auto’s. Exacte aantallen weet ik zo niet. Ze werken ook veel met externen. Dat is voor mij nog even inlezen allemaal: wat is er nu van hun en wat is van extern.

Dan spreek je dus over Noord en Zuid samen. Ben jij in dat geval ook degene die het contact heeft met Bonne van Kruijssen (Capaciteitsmanager in het Zuiden) als het aankomt op wat er moet gebeuren in de werkplaats?
Die taak heb ik sinds de tweede week inderdaad ook van de werkplaats chef overgenomen. Omdat dat op vrijdagmiddag moet gebeuren en op vrijdagmiddag is het in de werkplaats altijd al drukker dan normaal. Want op vrijdag komen er veel auto’s terug. Het voorstel van Theo was: als jij dat nou op je neemt dan kunnen we zorgen dat het beter gestructureerd gaat worden in Elshout. Dus daar ben ik nu ook voorzichtig mee aan het experimenteren. Misschien dat sommige dingen nog anders moeten.

Wat vind je momenteel het leukste binnen je takenpakket?
De uitdaging om datgene dat Theo mij heeft gevraagd goed neer te zetten. Dus het wagenpark beter organiseren en structureren. Ik vind het mooi als ik over een poos op een knop kan drukken en dat ik dan meteen helder zie wat er dat jaar aan de auto versleuteld is. Dat is stap 1 en daarna kunnen we verder uitbouwen.

Dat kun je ook echt zien dat je iets hebt veranderd hé.
Ja, dit is een concreet doel. Je ziet resultaat.

Zijn er ook nog aspecten in je werk waar je je verder in wilt ontwikkelen?
Eerst heb ik wel even genoeg aan wat ik nu doe. Ik denk dat ik straks mijn bordje wel redelijk vol heb. Ik moet eerst onderzoeken hoe het loopt, wat er allemaal staat te gebeuren. En hoe wordt het geaccepteerd en opgenomen in het team.

Over je nieuwe collega’s en die werkcultuur gesproken: Heb je een goed gevoel bij het bedrijf nu je er daadwerkelijk aan de slag bent?

Ja, de sfeer vind ik hartstikke goed! Natuurlijk voel je je in het begin altijd een beetje vreemd. Ik heb vijfentwintig jaar ergens anders gewerkt, daar wist ik precies hoe ik iedereen moest benaderen. Ik wist precies wat ik moest doen en welke weggetjes ik moest bewandelen om dingen in beweging te krijgen. Dat is nu weer even aftasten. Hartstikke leuk, ik moet het wiel gewoon weer even uitvinden. Dat houdt het spannend.

Het is trouwens nogal lang geleden dat je zelf sleutelde aan vrachtwagens. Is het voor jou nu ook een beetje abracadabra geworden, sleutelen aan de vrachtwagens van nu? Er is immers nogal wat verandert door de tijd heen.
Nee, ik heb er natuurlijk altijd naast gestaan. Dus ik ben meegegaan in de technieken etcetera omdat ik er dagelijks mee werk. Je moet je er natuurlijk wel in blijven verdiepen. Ik heb ook altijd gewoon mijn APK en tachograaf papieren op orde gehouden. Dat doe ik nog steeds, ik ga iedere twee jaar keurig naar mijn APK examen.

Kijk dan weet je waar je het over hebt. Wat is er naast die praktijkkennis volgens jou nog meer nodig om een goede manager te kunnen zijn?
Ik vind dat je als manager in ieder geval vertrouwen moet hebben. En dat je goed contact hebt met de mensen waar je het mee doet, met je team. Dat is heel belangrijk. Ik ben echt een teamspeler. Ik houd ervan dat ik met de monteurs in de werkplaats goed contact heb. Het mag ook wel eens botsen, maar wel dat je het daarna gewoon oplost en samen een biertje kunt gaan drinken.

Je moet het samen doen. Alleen als het nodig is is er hiërarchie. Maar ik houd er absoluut niet van dat ik daar rondloop met de vingers achter mijn borstzakje zo van: “kijk mij eens even belangrijk zijn”. Dat soort types houd ik niet van. Ik heb ook het idee dat dat soort types niet bij Van der Werff passen.

En zeg nu eens eerlijk… Wat vind je aan de eindstreep leuker om te doen: sleutelen of managen?
Ik kan me voorstellen dat je het sleutelen zelf soms mist.
Het is zeker een leuk beroep. Maar missen, missen. Omdat je de hele dag in de werkplaats rondloopt ben je er toch echt wel dagelijks nauw bij betrokken. ‘s Avonds een keer zelf sleutelen vind ik leuk, maar dat is meer hobbymatig.

Je hebt zelf een mooie auto of motor waar je aan sleutelt?
Nee, mijn broer heeft een camping. Die heeft allerlei apparaten en kranen en heeft vaak genoeg wat kapot. Daar kan ik me hobbymatig wel mee vermaken.

Kijk, dat is handig! Over familie gesproken, heb jij zelf een gezin?
Ik ben keurig getrouwd. Mijn vrouw en ik hebben twee dochters. We wonen in Heetveld (Overijssel). Een klein gehucht vlakbij Sint Jansklooster, dat kennen de meeste mensen. Onze oudste (22) gaat samenwonen. Voor haar zijn we momenteel een huisje aan het verbouwen. De jongste (20) woont nog thuis.

Wat doe je naast het verbouwen en sleutelen in je vrije tijd?
Vakantie vind ik altijd lekker. Het liefst naar Italië toe. En ik ben in mijn vrije tijd normaliter gezien (los van corona tijden) druk bij de plaatselijke Oranjevereniging om het bloemencorso van Sint Jansklooster te organiseren. Ik zit daar in de technische commissie. Zorgen dat alles veilig verloopt volgens de regelgeving, dat moet tegenwoordig allemaal. Gemeente vergunningen regelen, dat soort zaken.

Vroeger was ik zelf fanatiek wagenbouwer. Op een gegeven moment word je wat ouder en toen werd ik voor de technische commissie gevraagd. Zo blijf je toch betrokken. Je komt op deze manier veel met de jeugd in contact, dat vind ik erg leuk. Het zijn toch meestal jeugdgroepen die de wagens bouwen (15 t/m 30 jaar). Het is een leuke manier om je gemeenschap te leren kennen.

Je houdt er leuke hobby’s op na Geurt.

Veel succes en vooral heel veel plezier bij je nieuwe baan gewenst!