Interview: Bjorn Mulder

Rubriek
Onze helden op de weg  

 

 

 

 

 

Naam: Bjorn Mulder
Leeftijd: 30

In dienst sinds: Mei 2018

Hi Bjorn, “Kraantje Robbie” oftewel Robert Kramer heeft jou aanbevolen voor dit interview. Ken je hem vanuit persoonlijke sferen of vanuit het werk?
Robert en ik zijn tegelijk bij Van der Werff Logistics komen werken. Hij en ik zitten nu in dezelfde appgroep met nog twee chauffeurs: Jeffry en Peter.

Leuk, zijn jullie allemaal kraanauto chauffeurs?
Ja, Peter heeft zijn papieren voor de kraan tegelijk met mij gehaald. Robert is meteen op de kraanwagen terecht gekomen.

Ik was zelf eerst de springer van de firma voor kraanauto’s. Zo mocht ik op iedere kraanauto rijden die beschikbaar was en viel ik bijvoorbeeld in wanneer iemand ziek was of vakantie had. Springer zijn op de kraanauto is niet heel handig, je moet namelijk echt met de kraan leren werken. Je moet weten wat hij kan en doet.

Dat klinkt logisch. En nu heb je wel je eigen kraanwagen?
Ja, van mijn type kraanauto heeft Van der Werff er één en die bestuur ik. Ik doe heel divers kraanwerk. Ik verplaatst keten, rijd betonputten. Deze week reed ik bijvoorbeeld een aantal keer met containers met kozijnen.

Wat maakt jouw combinatie zo anders dan bijvoorbeeld die van Robert?
De auto van Robert is een losse trekker. Ik heb een truck met kraan en schamelaanhanger. Ik kan ook bakwagen adressen rijden, dan ontkoppel ik de schamelaanhanger voordat ik het dorp/de stad inrijd los. Robert heeft een trailer erbij, dan ben je veel groter en logger. Met mijn wagen ben ik dus wat flexibeler. Mijn kraan is daarnaast een keer zo zwaar als die op de auto van Robert en beschikt over een fly-jib en een kantelhaak.

Leuk, dat brengt nog meer uitdaging in je werk! Werk je eigenlijk al lang voor het bedrijf?
Ik werk nu 2,5 jaar bij Van der Werff. Hiervoor heb ik 11 jaar met metaal gewerkt. Dat had ik wel bekeken na 11 jaar.

Met metaal gewerkt zeg je, wat houdt dat in?
Wij maakten hijsmaterialen om zware lasten in productiebedrijven mee op te tillen. Bijvoorbeeld van de lopende band af. Voor iedere klant andere materialen, echt maatwerk. Geen product was hetzelfde.

Grappig, eigenlijk maakte je toen dus eigenlijk een soort van mini hijskraantjes voor je klanten en nu werk je voor de dagelijkse kost met een grote kraan.
Ja! En we maakten ook podiums. In Leeuwarden zit een fabriek die podiums maakt voor evenementen. Dat bedrijf doet het aluminiumwerk en wij deden dan het staalwerk. Daarmee gingen we de hele wereld over. Naar oliesjeiks in Qatar, zulke dingen. Ik deed de klussen als lassen, samenstellen en zagen.

Lekker met de handen uit de mouwen dus. Heb je dat gedaan vanaf je jeugd of heb je daarvoor nog andere avonturen beleefd?
Daarvoor werkte ik bij de C1000 en bij een boerderij. Op een gegeven moment had ik die twee banen en ging ik aan de slag bij H.p.s. Techniek (het staalbedrijf wat ik noemde.) Dat had ik snel bekeken, ik was toen dag en nacht bezig.

Kan ik hieruit opmaken dat je niet specifiek een opleiding hebt gevolgd, maar dat je er bij wijze van in bent gerold?
Ik heb eerst Constructie bankwerker niveau 2 gedaan. Daarna heb ik 6 lasdiploma’s gehaald. Vervolgens heb ik niveau 3 van dezelfde opleiding gedaan. Tot slot heb ik niveau 4+ gedaan, international building technologies. Dat is een HBO opleiding waar je alles leert over de keuringseisen/normen en onderzoek voor laswerk. Die opleiding deed ik tijdens mijn werk bij H.p.s. Techniek.

Wat gaf de doorslag om uiteindelijk over te gaan naar logistiek werk?
Ik werkte bij het staalbedrijf vanaf mijn 17e en wilde wel eens iets anders. Een vrachtwagenrijbewijs leek me dus altijd al leuk, maar dan wel in open werk. Destijds heb ik ernaar gekeken om het groot rijbewijs particulier te behalen, maar dan ben je veel geld kwijt.

Toen kwam ik het zij-instroomtraject bij Van der Werff op Facebook tegen. Ik heb tijdens dat traject vier maanden in de loods gewerkt en mijn rijbewijs gehaald. Vervolgens ben ik in het open werk op de losse trekker terecht gekomen. Daarna ben ik als invalchauffeur met Robert mee geweest op de kraanauto en gingen we twee dagen met elkaar on tour.

Na die tour met Robert ben ik een tijdje springer geweest voor op de kraanauto’s binnen het bedrijf. Vervolgens vroegen ze me of ik bij de klant Wadro in Drachten wilde rijden. Daar heb ik 9 maanden gereden met het oog op dat ik deze nieuwe combi zou krijgen. 

De meeste chauffeurs rijden toch vrij lang bij een bedrijf voordat ze op de kraanauto komen? Gezien dat werk qua moeilijkheidsgraad toch wel wat anders is.
Ja, dat klopt. Ik kwam er vrij snel terecht. Tijdens mijn sollicitatie heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik in het open werk wilde. Dat konden ze regelen en dat hebben ze dus gedaan. Ze zeiden: “Omdat jij iets ouder bent dan de meesten zijn van de zij-instromers en omdat je al een beetje rustiger bent, vertrouwen we je dat wel toe.”

Ze keken eerst of ik het open werk goed kon doen als springer en daarna vroegen ze me of ik mijn kraanpapieren wilde halen. Daarvoor heb ik een zevendaagse cursus gehad.

Jij geeft telkens weer aan: “Ik wil geen dicht werk doen, want open werk vind ik leuk”, wat maakt dat open werk zoveel leuker?
Je hebt meestal één adres en dus minder te maken met het adressenwerk. Vooral in het kraanwerk ben je zo twee uur aan het draaien op de bouw. En je hebt speciale vrachten. Er zit, naar mijn mening, meer uitdaging in.

Leuk, je bent dus ook veel aan het werk op de bouw.
Ja, ik heb ook aangegeven dat ik dat graag wilde. Rijden vind ik heel leuk, maar ik wil het afwisselen met ander werk.

Welke eigenschappen heb je volgens jou nodig in het werk dat jij doet?
Je moet rustig blijven en veel geduld hebben. Je moet het leuk vinden, anders ga je fouten maken.

Wat vind jij de leukste aspecten van jouw werk?
De uitdaging die je hebt met het kraanwerk vooral. Het lijkt altijd makkelijk, naar een adres toe rijden, maar het pakt altijd anders uit.

En wat vind je minder leuk?
Dat is een goede vraag. Adressenwerk is met mijn auto niet handig, omdat ik geen meeneemheftruck heb.

Wat vond jij je mooiste rit tot dusver?
De laatste keer naar Mons (België), dat was een leuk ritje. Ik heb toen twee tanks voor MokoBouw opgehaald. Leuk om eens wat verder weg te zijn, dan zie je nog eens wat van de wereld.

Met jouw specialisme is dat natuurlijk ook een hele beleving. Met zo’n zware wagen rijden in een bergachtige omgeving.
Ja klopt!

Is er veel veranderd in jouw werk als je kijkt naar voor en na Corona?
Je ziet meer mondkapjes en qua eten is het momenteel kamperen met het bordje op het stuur. Dat maakt het wel iets minder gezellig. Je zit al genoeg in de cabine, dus het is in dit werk natuurlijk ook wel eens lekker wanneer je aan een tafel in een restaurant kunt zitten.

Stel je voor: Je bent rijk en je hoeft niet meer te werken. Werk je dan door of stop je ermee?
Daar heb ik het met mijn vriendin ook wel eens over gehad. Ik zeg altijd: Ik heb thuis zoveel werk, dan ga ik niet meer werken. Maar aan de andere kant, mijn vader zit thuis en die zou graag weer aan het werk willen. Dus ik vind het een beetje oneerbiedig om dat zo te zeggen. Hij zou blij zijn als hij weer kan werken. Ik denk dat ik ook vanwege het sociale aspect wel aan het werk blijf.

Je hebt thuis veel werk zeg je. Besteed je veel tijd thuis of ben je vaak hele weken van huis?
Gemiddeld ben ik hooguit 1 à 2 nachtjes in de week van huis. Dat is ook genoeg, dan heb ik tijd voor mijn gezin en ik mag graag thuis zijn.

Dat klinkt goed. Vertel je hebt een gezin?
Ja ik ben samen met mijn vriendin en we hebben twee kinderen, binnenkort drie! Op 18 januari 2021 is mijn vriendin uitgerekend.

Gefeliciteerd!
Wat maakt jou, naast je prachtige gezin, nog meer trots?
1.5 jaar geleden hebben we samen een mooi huis gekocht, daar ben ik trots op.

Wat vind je leuk om te doen als je thuis bent?
Ik maakte altijd veel terraskachels en terrasmeubels, zulke dingen. We hebben rond ons huis, net buiten Jubbega, 3000 vierkante meter grond. Genoeg te doen dus. Afgelopen zomer ben ik gestart met de bouw van een hok, de staalconstructie staat al. Zaterdags en zondag zijn we altijd wel aan het werk. Lekker thuis aan de slag met de kinderen om ons heen. We hebben wat dieren, dat is leuk voor de kinderen. Geitjes, kippen en een hond.

Je hebt natuurlijk al een switch gemaakt in je carrière. Wil je weer switchen of blijf je chauffeur?
Ik zeg eigenlijk altijd: “Ik weet nog niet wat ik wil worden als ik later groot ben.” Ik vind zoveel leuk. Ik heb dus geen idee. Voor nu vind ik het rijden nog hartstikke leuk! Dus ik heb geen reden om wat anders te zoeken.

Heb je nog bepaalde doelen in je werk?
Ik ben al een redelijk eind gekomen. Ik heb nu dus net een nieuwe combi gekregen, hij staat op 17.000 km. Dus eerst maar eens focussen op meer veilige km’s in deze auto.

Goed idee! Nog veel veilige km’s toegewenst in jouw auto Bjorn! Bedankt voor jouw verhaal.